Frukt och grönt

Sparrisen123

Trådstartare
Vilka frukter/grönsaker äter era hästar? Och vilka frukter/grönsaker bör man inte ge till hästar?
Mina äter i dagsläget bara morötter, två tål inte äpplen och jag vet inte vad mer jag kan prova... Men det vore kul att variera morötterna lite.

Sv: Frukt och grönt

Min gamle älskar banan, men äter också gärna äpplen, päron, morötter, hallon - ja det mesta.

De yngre kan tänka sig att äta morötter o äpplen ibland.

Det är inga stora mängder "andra frukter" mina hästar får så om de tycker om det så får de smaka utan att jag tänker mer på det. Skal på banan/apelsin o liknande får de dock inte.

Mina hästar äter egentligen ingen frukt alls, mer än att jag kastar ut lite fallfrukt från äppelträden i hagen ett par gånger på hösten.

Kom ihåg att det är Du som vill ha variationen, inte hästarna... :idea:

Min äter morötter, äpplen och jordgubbar!

Hans hagkompisar vill inte ens lukta på jordgubben, medan min glatt äter upp den. haha :)

Pållan äter äpplen, morötter, banan, apelsin, päron, kålrötter och palsternacka. Dessa tillhör favoriterna, sen äts det annat med

Jag har inte provat att ge min häst några olika frukter. Gav henne morötter ett tag när hon bara fick mineraler och salt (för att få ner de "tråkiga" mineralerna).
Hästar har känsliga tarmar och de mår bäst av att äta samma sak och vänjas in långsamt på nya fodermedel.

Mina hästar får sällan frukt eller annat utan får nöja sig med sin vanliga mat. Men när bananerna börjar bli bruna så ger jag dom till min en a häst och han är GALEN i det!!! Den lilla har inte fattat tjusningen med banan än :p

Vadå tål inte äpplen?????

Äppelsyra är mkt skarpt för tarmslemhinnan, inget ovanligt alls att hästar med känslig mage reagerar negativt på äpple precis som många människor gör.

Jag har bla en som inte tål äpple den får kolik som ett brev på posten några timmar efter den ätit äpple.

Kom ihåg att det är Du som vill ha variationen, inte hästarna... :idea:

Du kan väl komma hit och berätta det för mina som är djupt besvikna nu mitt emellan morots och äpple säsongen när de "bara" får sitt trista kraftfoder och klart demonstrerar att de saknar något. Hästar uppskattar väldigt mkt att få lite variation.

Har inte testat med så jättemånga sorter, men jag har t.ex. aldrig mött en häst som inte gillat banan (har dock hört att det finns... ;)).

Apelsiner och päron brukar vara uppskattat också. Ett bra sätt att rensa fruktkorgen hemma då och då. :)

Alla mina spottar och fräser i alla fall åt banangodis har dock aldrig provat vanlig banan.

kl

Som godis emellanåt får han det mesta, i princip allt som jag vid något tillfälle ätit i stallet har han fått smaka på - broccoli, hallon, banan, drakfrukt, kiwi, kronärtskocka, mandarinklyfta... etc etc.

Han brukar tugga vällustigt oavsett. Det enda han inte tycker om är tomat.

Som återkommande "utfordringsfrukt/grönsak" skulle jag dock hålla mig till de billigare alternativen - och som rent godis har han totaldille på kanel i alla former. Så en giffel slår morot med hästlängder. Liksom en kanelgodispellets slår äpple.

Alla mina spottar och fräser i alla fall åt banangodis har dock aldrig provat vanlig banan.

Men det är liksom inte riktigt samma sak :p

Mina hästar får ofta äpplen, och de får morötter varje dag. Vidare gillar de päron, banan, apelsin, jordgubbar, kålrot, palsternacka och sockerbeta.

Kl
Alla mina hästar har gärna ätit banan, äpple, kiwi ,päron, morot, apelsin, persika .

Färdig godis med ovan smaker ratar de rakt av .

Favoriterna har alltid varit 1. Morot 2. Banan 3.Apelsin 4 . Päron 5. Äpple .

Senast ändrad:

För att benämna ngt som fodermedel behöver det vara lite mer mängd än som enstaka godis .

För några år sen släppte jag en ponny i trädgården, som levande gräsklippare, hon åt även upp all blast i grönsakslandet. I 2 dar pissade hon rött pga all rödbetsblast hon ätit .:D

Liknande trådar

Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: screen
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
3 189
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar