Frostfritt vattenkar

Myzacs matte

Trådstartare
Hej,

Funderar på om någon här inne använt eller har erfarenhet av just det här karet?

Förstår hästarna verkligen att dom ska trycka ner bollarna för att komma åt vattnet?

Tycker annars att det är en smart uppfinning då vattnet hålls rent från smuts och bakterier. Behöver investera i något slags kar inför vintern.
Kan dock inte bestämma mig om jag ska satsa på ett eluppvärmt eller ett som bara är välisolerat. :confused:

Sv: Frostfritt vattenkar

Har sett kar med boll (kan inte svära på om det var exakt samma, men liknande) användas i lösdrifter med unghästar. Där hölls det lite extra koll de första dagarna så att alla drack men så fort någon fattat så var de andra snabba på att ta efter så det blev aldrig några problem. Dock har ju unghästar två fördelar i det här sammanhanget eftersom de a) brukar vara nyfikna och leksna, vilket hjälper dem att hitta vattnet, och b)inte har hunnit bilda sig alltför bestämda uppfattningar om hur världen borde fungera. Kan mycket väl föreställa mig att vissa gamla hästar minsann inte tänker dricka om där ligger en boll i vägen.

Alltså, det verkar ju helt klart skitsmart!
Menar; Hästen fattar ju att de skall trycka på "knappen" i vattenkoppen!
Men hästar brukar ha lätt för att lära sig, de kommer ju säkerligen vara nyfikna och förhoppningsvis förstå hur de skall göra!

Denna typen av vattenkar är inte avsedd för hästar utan för nötkreatur. Finns äkert en hel del hästar som skulle dricka alldeles för lite om de fick en sådan här. Så ska man ha den måste man ha stenkoll på att alla hästar verkligen dricker och dricker tillräckligt.

Alltså, det verkar ju helt klart skitsmart!
Menar; Hästen fattar ju att de skall trycka på "knappen" i vattenkoppen!
Men hästar brukar ha lätt för att lära sig, de kommer ju säkerligen vara nyfikna och förhoppningsvis förstå hur de skall göra!

Hahaha..

Mmmm om inte hästen vägrar använda vattenkopp så... Min tjej är inte rädd fär vattenkoppen, hon har sett de andra (och mej) dricka och ÄNDÅ vägrar hon använda den, även om hon är sjukt törstig. Hon har fått en hink. Me jag tror hon är såpass gammal att hon bestämt sej för hur världen ska se ut.. Här dricker man inte ur vattenkoppar!

Tror inte hon skulle funka med bollar heller..

/Lavinia, vars häst inte ens går fram till vattenkoppen och försöker dricka.

Ja, jag har också haft häst som vägrat dricka ur vattenkopp!
Men precis som allt annat som gäller i hästhantering, vård och ridning, så anpassar man ju allt efter individen.

Prova att bara lägga ner "vanliga" bollar i vattenhinken/karet i hagen. Bollarna hålls rullande håller vattnet forstfritt. :D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla. hur gör ni med vattenledningarna i stallet? ni som har hästarna inne i boxarna kan med hjälp av hästarnas värme hålla det...
2 3
Svar
40
· Visningar
16 180
Senast: Ljulius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar