Frost på betet?

Zolimita

Trådstartare
Hur var det nu igen det här med frost på betet? Risken för att de ska få fång har jag hört talas om men hur är det om de får gå och beta på dagen efter en frostnatt?
Funderar på att de ska få sova inne när det börjar bli frost på nätterna.
 
Sv: Frost på betet?

Hej!
Jag har aldrig hört att de skulle få fång av frost gräs, har däremot hört att dräktiga ston kan resorbera eller kasta av "frost nupet" gräs. De ska även kunna få kolik. Vet inte vad som stämmer eller inte.
Ibland är ju hösilaget fruset på vintern och det har ju gått bra så jag vet inte. Någon annan som vet?
MVH / Fia
 
Sv: Frost på betet?

Det har något med att socker halten i gräset går upp när det utsätts för frost. Vet att det var en tråd uppe om detta ämne bara för någon vecka sedan.
 
Sv: Frost på betet?

Det finns forskning som tyder på att den ökade halten av fruktaner i gräset kan orsaka en ohälsosam utveckling av en viss bakterie i tarmfloran (streptococcus bovis). Det är inte vid frosten som halterna ökar, det är när fotosyntesen kommer igång när solen går upp. Försöken har genomförts på många kliniker runt om i världen genom att slanga stora mängder inulin (en syntetisk oligosackarid=fruktan). Många hästar utvecklade fång bara några timmar efter ”måltiden”.
Upp till var och en att tro på det och vidta åtgärder…
/N
 
Sv: Frost på betet?

Förra hösten fick en av hästarna kolik eftersom han föredrog det frostiga gräset framför höet som jag lade ut i hagen. Fick lösa det så att den hästen fick äta frukost inne först och sen gå ut och beta gräset.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 370
Senast: skiesabove
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 807
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Hej alla kloka och erfarna hästägare! Berätta allt ni vet om vinterbete! Hur mycket energi, protein och mineraler? Till vilka...
2
Svar
22
· Visningar
2 762
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp