Fronturlastning hur fungerar det?

Y

Yoshi

Hej

Jag har en transport med fronturlastning men jag har aldrig använt urlastningen fram.

Hur fungerar det? Hur gör jag? Vad ska jag tänka på? Hur gör jag om jag har två hästar i släpet?

Jag har en Kylinge där man "öppnar" alla bommar från utsidan.

Tacksam för alla svar.
 
Sv: Fronturlastning hur fungerar det?

Flera som tittat men ingen som har något råd eller kanske bilder att beskriva till :confused:
 
Sv: Fronturlastning hur fungerar det?

Jag antar att du öppnar en bom i taget och leder ut en häst i taget. Jag gissar på att det är lättast att ta hästen som står närmast dörren först? Eller tvärtom, det beror på hur jag tänker... ;) Nej, jag gissar på att ta ut hästen som är närmast först, för att den andra hästen inte ska få några konstiga ideér (t.ex att bita den andra hästen) så den får panik och kastar sig ut så någon gör sig illa. Eller, i och för sig om man tar ut den närmsta hästen så kan den andra bita den också...

Edit: Äsch, det här blev luddigt :angel: :D
 
Sv: Fronturlastning hur fungerar det?

Det fungerar ypperligt, vid urlastning tar du ut den hästen som står närmast urlastningen. Ta det bara lugnt. Det händer att den som får stå kvar kan bli lite ivrig, så se till bara att den är någorlunda kort uppbunden så den inte kommer över bommen i sin iver att få följa med...Jag har aldrig varit med om nån olyckshändelse och jag har kört många olika hästar i mitt.
 
Sv: Fronturlastning hur fungerar det?

min häst trodde att det var startbox å fullkomligt kastade sig ut å drog bägge höfterna...
så tänk på det :)
hon väntade tills jag sa varsågod, å så... en gång hoppa hon över hela rampen å slog huvet i luckan...
jag testade även med kedja under hakan, å ryckte lite innan så hon visste... men.. hon var ju snäll till första steget å då var det ingen idé å rycka för då hade hon nog bara fastnat i dörren...

bak går hon supersnällt steg för steg å väntar så man styr rakt :love:
 
Sv: Fronturlastning hur fungerar det?

Jag tycker inte att man ska lasta ur fram Speciellt inte unga häatsr som man försöker lära att gå in i och vara i transporten. Om man börjar lasta ur fram så har man en häst som tänker att den ska ut fram vilket gör att den lätt kan försöka kasta sig fram, hoppa över frambommen om man lämnar dörren öppen. Lätt att säga att det är ju bara att stänga dörren men det är MÅNGA som lämnar skötardörren öppen och stänger lämmen.
Tänk på att alltid stänga framdörren innan du går bak och stänger lämmen.:banana:
 
Sv: Fronturlastning hur fungerar det?

Flera som tittat men ingen som har något råd eller kanske bilder att beskriva till :confused:


Jag kan bara säga att en sådan är inte bra om man fraktar sto med föl.
Då det oftast sitter en bit fast mellanvägg. Ungen kan klämmas ihjäl där.
Vidare så har jag aldrig förstått vitsen med fronturlastning. Hästar bör nog läras att backa.

AM
 
Sv: Fronturlastning hur fungerar det?

:D Vitsen är ju Nafa att det ska vara enklare, speciellt om man är ensam o ska lasta ur....hästar lär sig det dom ska lära sig och att nån "tror" dom ska ut innan dom ska det har jag aldrig varit med om.

Jag har haft mycket nytta av den då jag varit ensam för det mesta och ibland hat 2 st med mig som jag aldrig har sett förut.
 
Sv: Fronturlastning hur fungerar det?

Jag tycker det är sjukt trångt i Kylinge kärran att lasta ut fram.

Martha - du har väl ett Ume om jag inte missminner mig? där skulle jag inte tveka en sekund att ta ut fram,det är så himla gott om plats.

Kylingen tycker jag som sagt är jäkligt smal, plus att hästen ska runt en "sväng" i och med den vikbara sidoväggen fram.....har man en ngt klaustrofobisk häst är det lätt att de går emot med höft eller ngt annat och flyger ut genom fram. lämmen är också väldigt smal jämfört med Ume tycker jag.
 
Sv: Fronturlastning hur fungerar det?

jag har bara provat fronturlast på en Ifor Williams, och där var det kanonsmidigt. När vi körde 2 hästar samtidigt tog vi först den som stod på "fronturlastsidan" och när den var ute vek man bara undan främre delen av mellanväggen och lät häst nummer 2 gå ut också.

perfekt som sagt när man är själv, kanon att kunna öppna upp mer än bara en liten dörr om hästen tycker det är mörkt och otäckt i transporten :p , överlag otroligt smidigt!

men jag kan tänka mig att i mindre transporter blir det trångt och jobbigt, ifor williams är ju ändå rätt rejäla..
 
Sv: Fronturlastning hur fungerar det?

Jag tycker det är sjukt trångt i Kylinge kärran att lasta ut fram.

Martha - du har väl ett Ume om jag inte missminner mig? där skulle jag inte tveka en sekund att ta ut fram,det är så himla gott om plats.

Kylingen tycker jag som sagt är jäkligt smal, plus att hästen ska runt en "sväng" i och med den vikbara sidoväggen fram.....har man en ngt klaustrofobisk häst är det lätt att de går emot med höft eller ngt annat och flyger ut genom fram. lämmen är också väldigt smal jämfört med Ume tycker jag.


Det är ju Kylinge som jag har och jag tycker att det är väldigt smal.

Om jag hästen på den vänstra sidan, måste jag fälla del lilla sidoväggen innan han går ut?

Var ska jag stå för att inte riskera att stå ivägen, jag måste ju oxå öppna från utsidan då det är där jag lossar på frambommen?

tack på förhand
 
Sv: Fronturlastning hur fungerar det?

Det är ju Kylinge som jag har och jag tycker att det är väldigt smal.

Om jag hästen på den vänstra sidan, måste jag fälla del lilla sidoväggen innan han går ut?

Var ska jag stå för att inte riskera att stå ivägen, jag måste ju oxå öppna från utsidan då det är där jag lossar på frambommen?

tack på förhand

ja precis, det var därför jag kommenterade Kylinge, för vi har också en av samma modell som din.
ja rimligen måste du fälla den lilla sidoväggen, annars blir det en VÄLDIGT skarp, smal sväng han ska runt. det är fortfarande smalt, men det blir bättre om du fäller den väggen, det är det den är tänkt till....
du måste stå på den sidan du fäller frambommen, dvs du måste fälla från utsidan samtidigt som du är nära hästen till hands för att lotsa ut den. akta också så den fällda frambommen inte svänger och hästen slår i, jag skulle lossa HELA den bommen innan jag tar ut...men står du där så hamnar du ju inte i vägen om hästen flyger ut.
ha inga täcken på när du provar, det ökar risken att de fastnar.....
Hur stor är hästen som ska ut?
 
Sv: Fronturlastning hur fungerar det?

ja precis, det var därför jag kommenterade Kylinge, för vi har också en av samma modell som din.
ja rimligen måste du fälla den lilla sidoväggen, annars blir det en VÄLDIGT skarp, smal sväng han ska runt. det är fortfarande smalt, men det blir bättre om du fäller den väggen, det är det den är tänkt till....
du måste stå på den sidan du fäller frambommen, dvs du måste fälla från utsidan samtidigt som du är nära hästen till hands för att lotsa ut den. akta också så den fällda frambommen inte svänger och hästen slår i, jag skulle lossa HELA den bommen innan jag tar ut...men står du där så hamnar du ju inte i vägen om hästen flyger ut.
ha inga täcken på när du provar, det ökar risken att de fastnar.....
Hur stor är hästen som ska ut?

Hej

Det är en islandshäst så han är ju inte så stor men dock trångt ändå.

Ska ta mig en titt i morgon på släpet hur det fungerar, men om man har två hästar så kan man ju inte fälla åt sidan...........verkar ju helbökigt och inte helt säkert.......

Återkommer i morgon
 
Sv: Fronturlastning hur fungerar det?

Hej

Det är en islandshäst så han är ju inte så stor men dock trångt ändå.

Ska ta mig en titt i morgon på släpet hur det fungerar, men om man har två hästar så kan man ju inte fälla åt sidan...........verkar ju helbökigt och inte helt säkert.......

Återkommer i morgon

Ja bökigt med två hästar det håller jag med om.
storleksmässigt borde det vara helt OK med en så liten häst, inga problem isåfall.
jag har en 1.70 grabb och skulle aldrig komma på tanken att försöka knöla ut honom fram....

Klokt resonerat att du tar en ordentlig titt för hur det kan funka praktiskt - innan.
 
Sv: Fronturlastning hur fungerar det?

JA, det låter väldigt bökigt ...

Mitt Ume ( du har rätt mackan :D ) tar jag först ut den som står vid urlastningen, det BLIR lite trängre men å andra sidan så är det ju "direkt" sen tar jag undan den flyttbara lillväggen till den som står innerst och då är det gott om plats för den att gå ut....Om jag kör en häst så ställer jag den på vänstra sidan (längst bort från avlastningen)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
647
Senast: misswilma
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp