Fröhalm som hästfoder

cutty

Trådstartare
Någon som skickat för analys och kollat ev mögel? Vilka värden och är det ett tjänligt hästfoder?

Sv: Fröhalm som hästfoder

Ofta får fröhalmen nog ligga ute längre än den borde. Jag har fått tag på fjolårs timotejhalm. Den luktar som riktigt torrt gräs= nästan ingenting. Jag blandar den med årshö och blöter allt i ca 20 min. Det går ner i mina ponnyer i alla fall. Ska bli intressant att se hur det nyskördade är som jag får i augusti.
Min 300 kg bal är snustorr, hårdpackad och är nog, vad jag kan bedömma av hyffsad hygienisk kvalitet. Men som sagt jag vet inte hur det ska vara för jag har inget att jämföra med ännu.
Jag har förstått att det ligger mitt emellan hö och halm i värde. Timotej inehåller minst socker.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
562
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka