Frityr olja??

Lunketuss

Trådstartare
Skickade gubben att köta Rapsolja i storflaska men han kom hem med Frityr olja storflaska:eek: Läste att den bestod av Solrosolja, Rapsolja och Palmolja, har läst att all olja som man kan förtära själv kan man ge till hästen, tror ni man kan ge denna olja eller ska man slänga den o köpa Raps som vi brukar ge:confused:

Sv: Frityr olja??

Den hade jag inte gett till hästen. :crazy: Om jag var du så skulle jag gå till affären och se om det inte går att byta till rätt olja.

det hade jag inte heller valt. Dessutom ska man försöka undvika palmolja även fast det är svårt pga att regnskogen skövlas för att utvinna detta

Inte ska du kasta det ,vänta och se om inte fler svarar ;)

Solros frön kan man ge pållen , Rapsolja lika så , Palmolja fanns ju i någon hästmat/ko pellets eller om det var palmkärnor . Dock tordes olja utvinnas av palmkärnor .

Så allt för sig går ju tydligen att ge. Hoppas på kunniga HelenaH kommer in och svarar i tråden om du verkligen måste kasta oljan.

Sen att man inte fortsätter och köper det är en sak men om man har det och om man kan ge det till hästen är en annan sak . Typ eller nåt ....

Mia

Jag avvaktar lite se om jag får fler svar, det är ju inte jätte förpackning (tror det är 2-3 liter) men i affärerna där jag bor finns det bara i 1liters och om man kan ge denna olja så är det ju synd att slänga.

Palmolja i liten mängd är inte farligt. Faktum är att det förekommer palmolja i hästfoder, dock minimalt, men det finns trots allt där. Det är på grund av den stora andelen mättat fett som kan leda till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar man inte bör konsumera stora mängder palmolja - och av miljöskäl pga att det skövlas regnskog för att anlägga oljepalmsplantager.

Och som förtydligande: jag säger inte att man ska hiva i hästen palmolja, utan TS lilla mängd är ju varken bu eller bä.

Nej, oljan är inte canserframkallande. Det är för att man fraktar den i samma tankar som bensinkolväten, aceton och andra riskabla lösningsmedel.

Så länge det är vegetabiliska oljor och hästen äter det, så skulle jag ge det.

Palmolja är en olja som tål upphettning utan att brytas ned.
Den och rapsolja innehåller mest enkelomättade fetter.
Fleromättad Solrosolja är trendigt och mer hälsosamt men lämpar sig bäst till dressing då den bryts ned vid upphettning vilket är ohälsosamt att äta.
Enkelomättade tål dessutom lagring bättre en fleromättade, dom härsknar inte lika lätt.
Ju mer enkelomättad ju mer trögflytande.
Härsken olja är aldrig bra att förtära varken för människor eller djur.
Kan inte tänka mig att en svätt olja skulle kunna göra någon skada oavsett vegetabiliskt ursprung.
Det finns säkert en olja som är optimal för hästar men jag vet inte vilken.
Det viktigaste är att den är färsk.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 761
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 775
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 136
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar