Friskvårdsbidrag, hästar

Yukionna

Trådstartare
Har glömt vad det heter, men på mitt jobb kan man få 1500kr i friskvårdsbidrag eller vad det nu kallas. T ex för att gå till gymmet, simma etc. Jag frågade om man kan använda bidraget till ridsport eller om det räknas som "dyr hobby". Arbetsgivaren skulle kolla upp det och hörde sedan av sig och sa att jag tyvärr inte kan använda bidraget till det. Tyckte det lät helt rimligt.

Men nu fick jag en hästtidning från april 2008 på hästmässan och där står det en liten notis om att ridsport skulle bli avdragsgillt och räknas som friskvård.

Har tänkt ringa Skatteverket och fråga, men glömmer alltid av det och nu är det helg... Tänkte om nån här vet vad som gäller? Jag kan verkligen inte mycket om sånt här och om friskvårdsbidraget har något som helst att göra med notisen i tidningen har jag ingen aning om.
Vore jättesnällt om någon ville förklara vad som gäller:laugh:!

Sv: Friskvårdsbidrag, hästar

Nej det har inte gått igenom (inte ännu iallafall) så du kan inte få friskvårdsbirdag för ridsport.

Typiskt:mad::p! Men tack för ditt svar, då behöver jag inte fundera mer på det.

Nej, det var väl en jätteprotest i Globen i vintras om att även ridning ska gälla.

Det är ridning, segling och golf som inte blir "sponsrade". Kul för mig som både rider och seglar :grin: Jag tycker denna regel är helt sjukt, det är oerhört bra att hålla på med hästar. Jag har eget stall, så jag har ingen annan tid och träna någonting annat än med hästeriet. Men det är upptill varje arbetsgivare att bestämma. Jag fick inget bidrag för ridlektioner men jag lyckades få igenom tömkörningskursen.

:laugh:

Ja, det är så dumt att det inte gäller! Jag menar, jag kan förstå att man inte får lov att köpa utrustning t ex, men ridlektioner hade varit alldeles utmärkt. Hade fått nästan 4 lektioner för min tränare för de där 1500...

Några arbetsgivare struntar i Skatteverket och delar ut friskvårdsbidrag även till ridning. Det borde de få medalj för. När de nu inte får dra av pengarna.

som nagon sa en gang:
There is something with the out side of a horse that is good for the inside of the human....

Med dessa orden skulle man tycka att hastverksamhet, va det sjalva ridningen eller bara att vara med en hast, skulle vara bra for psyket. Det ar ju bevisat att manniskor mar battre nar de spenderar tid runt hastar/djur i allmanhet. Jag hoppas att detta gar igenom, manga ganger aven for fysiska anledningar.. Min ryggdoctor sa till mig att borja rida och starka ryggmusklerna och skulle skriva ut remiss till lokala ridklubb. Nu har jag ju egna pallar och nar jag talade om det var han "jattebra, da far du all den motion som du behover". (ny doctor, kande mig inte sa val).

Jag haller dock inte med forsta postaren, med kommentaren "4 lektioner med min tranare". DET ar val inte hela anledningen till friskvards bidraget ar det? sa du kan ga till din tranare? Men sen om det gor dig "friskare", ja det ar en fin linje detta.

kat

Tja, jag tyckte att det var en jättebra idé. När jag rider för tränaren så får jag ju träning och dessutom mår jag ännu bättre psykiskt eftersom det är så otroligt roligt och givande.

Ska det vara något som gör mig friskare så vet jag faktiskt inte vad det skulle vara. Jag blir friskare av att vara ute i stallet, men vad skulle bidraget gå till då? Bensinpengar, stallhyra? Det känns inte riktigt bra. Nä, då tyckte jag det hade varit perfekt om det gick till lektioner, det är ju träningspass liksom. Precis som att vissa använder bidraget till att gå på gymmet.

Jag tycker med att det är dåligt. Ridning är ju jättebra träning. Nu vill jag inte smutskasta någon annan sport, men hur mycket träning är de i bowling tex? Kan inte tänka mig att de blir riktigt samma fysiska träning. Men visst jag kan förstå det, för om man jämför med någon annan träning så får man ju ut mycket mer, alltså fler tillfällen.

Efter att ha läst igenom på deras hemsida så blev jag väldigt osäker. Jag hade tänkt använda pengarna till att gå till en kiropraktor med min höft, men de verkar inte som att man får göra så. Som jag förstod de får man använda de till saker som orsakas på jobbet, tex stela axlar och stress.
Någon som vet om kiropraktor är ok?

Senast ändrad:

Jag får använda mitt friskvårdsbidrag till ridlektioner och gör så också - lämnar bara kvittot efter varje gång, ingen som haft åsikt om det på jobbet ännu iaf. Jag jobbar statligt...men som ngn skrev så misstänker jag att det är olika. Själv har jag aldrig frågat utan bara tagit för givet att jag har rätt att ta ut det för lektioner - det är ju kanonträning!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu har äntligen skatteverket gett med sig och ridsport räknas som friskvård! Men vad innebär deta rent praktiskt? Jag har aldrig...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
14 603
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar