Frisera benen?

Marvin

Trådstartare
Det visade sig att hästen jag köpte, som hade fina, nyrakade ben när jag var och tittade på henne, har värsta hårväxten på benen! :eek:

Eftersom hon är så fluffig om benen att benskydden knappt når runt, så tänkte jag försöka frisera henne lite. Jag äger ingen klippmaskin, så jag har gått loss med en vanlig sax, med ganska hackigt resultat... :o:D

Nån som har några bra tips, eller är det klippmaskin som gäller?

Köpte det här: :heart



Fick hem det här! :eek:

:rofl::rofl::love:
 
Det visade sig att hästen jag köpte, som hade fina, nyrakade ben när jag var och tittade på henne, har värsta hårväxten på benen! :eek:

Eftersom hon är så fluffig om benen att benskydden knappt når runt, så tänkte jag försöka frisera henne lite. Jag äger ingen klippmaskin, så jag har gått loss med en vanlig sax, med ganska hackigt resultat... :o:D

Nån som har några bra tips, eller är det klippmaskin som gäller?

Köpte det här: :heart



Fick hem det här! :eek:

:rofl::rofl::love:
Större benskydd?
 
Först o främst, fin häst :love:

När jag klipper benen så använder jag mig av en mankam och kammar igenom hovskägget ordentligt sedan tar jag ett tag med kammen för att hålla håret på plats så att säga och klipper med saxen så spetsen är neråt vilket ger ett mer naturligt intryck :)
 
Först o främst, fin häst :love:

När jag klipper benen så använder jag mig av en mankam och kammar igenom hovskägget ordentligt sedan tar jag ett tag med kammen för att hålla håret på plats så att säga och klipper med saxen så spetsen är neråt vilket ger ett mer naturligt intryck :)

Tack!

Aha, så du håller mankammen parallell med benet när du klipper?
Jag har provat helt utan mankam (väldigt hackigt resultat, men jag var desperat), och med mankam, men jag höll den nog mer vinkelrätt mot benet.
 
Det visade sig att hästen jag köpte, som hade fina, nyrakade ben när jag var och tittade på henne, har värsta hårväxten på benen! :eek:

Eftersom hon är så fluffig om benen att benskydden knappt når runt, så tänkte jag försöka frisera henne lite. Jag äger ingen klippmaskin, så jag har gått loss med en vanlig sax, med ganska hackigt resultat... :o:D

Nån som har några bra tips, eller är det klippmaskin som gäller?

Köpte det här: :heart



Fick hem det här! :eek:

:rofl::rofl::love:
Skaffa en klippmaskin. Det kommer behövas. :meh:

Min såg likadan ut. Jag hade en moser avalon och det var supersmidigt! Tvätta benen innan du klipper bara. :D
 
Klippmaskin, snabbt och lätt. :) Klippte benen med karleder och allt första gången på mycket hårig häst nyligen och det gick snabbt, över förväntan. Kan säga att det krävs kräm i maskinen, det är mycket tätare och tjockare hårstrån (på min nsv i alla fall) än på kroppen.
 
Skaffa en klippmaskin. Det kommer behövas. :meh:

Min såg likadan ut. Jag hade en moser avalon och det var supersmidigt! Tvätta benen innan du klipper bara. :D

Du har nog rätt... Har varit bortskämd med att min andra häst aldrig har behövt klippas. Den här kommer nog behöva det även på sommaren!

Klippmaskin, snabbt och lätt. :) Klippte benen med karleder och allt första gången på mycket hårig häst nyligen och det gick snabbt, över förväntan. Kan säga att det krävs kräm i maskinen, det är mycket tätare och tjockare hårstrån (på min nsv i alla fall) än på kroppen.

Hon har konstigt, strävt hår, typ som en Westie.
 
Söt häst.
Jag klipper alltid med saxen lodrätt ner mot marken och med en kam mellan saxen och benet så att jag kan få det riktigt kort. Det blir aldrig särskillt hackigt. Man kanske får gå over några gånger.
 
jag klipper med sax, min häst är dock inte så långpälsad på benen.
men är det bara hovskägget och det fladdriga så man man nog hålla efter med en hundtrimmer, är ju lite billigare om man inte vill köpa en maskin för att klippa en häst 2 ggr om året :).
 
@Buck Smart!
Min sambo köpte en trimmer till sig själv, som han inte använder. Undrar om den skulle orka...
 
Det visade sig att hästen jag köpte, som hade fina, nyrakade ben när jag var och tittade på henne, har värsta hårväxten på benen! :eek:

Eftersom hon är så fluffig om benen att benskydden knappt når runt, så tänkte jag försöka frisera henne lite. Jag äger ingen klippmaskin, så jag har gått loss med en vanlig sax, med ganska hackigt resultat... :o:D

Nån som har några bra tips, eller är det klippmaskin som gäller?

Köpte det här: :heart



Fick hem det här! :eek:

:rofl::rofl::love:


ÅH jag har en likadan!! Exakt samma benbehåring - det är varken hovskägg eller vanlig päls utan nåt fluffigt mittemellan som aldrig går att få helt vitt och rent.
Jag försöker frisera med sax så gott det går. I år har vi haft så lerigt att jag inte vill ta bort det naturliga skyddet helt genom att klippa med maskin. Är livrädd för mugg! Annars hade jag klippt baksidan av benen.
 
Åh vad fin häst du köpt!

Jag har själv en hovskäggig skäckling ;) Har dessvärre inga vidare bilder men min blir också väldigt hårig om benen. Jag klipper med maskin, det är väl investerade pengar. Det är mycket enklare att få det snyggt och jämnt med maskin!
12321231_10153129791938239_3180486811252132215_n.jpg

11329797_10152637005838239_1270359554436740026_n.jpg
 
Åh vad fin häst du köpt!

Jag har själv en hovskäggig skäckling ;) Har dessvärre inga vidare bilder men min blir också väldigt hårig om benen. Jag klipper med maskin, det är väl investerade pengar. Det är mycket enklare att få det snyggt och jämnt med maskin!
12321231_10153129791938239_3180486811252132215_n.jpg

11329797_10152637005838239_1270359554436740026_n.jpg
Maskin? En liten rakapparat inställd på långa hår eller?
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 852
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Vet inte vad jag vill med denna tråd. Vet att Buke inte är läkare men har tappat allt förtroende på den yrkeskategorin ändå. För ca...
2
Svar
23
· Visningar
9 791
Senast: Poisonous
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 958
Senast: Magica
·
E
Hästvård Min häst har gått barfota sen februari förra året då skorna togs av eftersom hovarna var så fula. Hovarna har visserligen blivit bättre...
Svar
12
· Visningar
1 174
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp