friktion av bett, smörja med vad?

Sv: friktion av bett, smörja med vad?

det var bara lite mjukt kvar efter ridningen , ingen hinna eller så. Jo silikon är ju en plast.. som finns i de mesta shampon, pälsglans, hudcremer, salvor osv osv...

Vid allergi är det ingen hit.. men utan allergi så verkar det inte ge så stor påverkan. (märkbar)

Jag menar med oralt intag. Nu ska ju försvisso silikon inte vara farligt att få i sig enligt utsagor (speciellt inte i små mängder) men personligen är jag ganska skeptisk till oralt intag av plaster.

nä det känns ju inte okej att rent äta det även om det inte är farligt. Men att ha lite i mungipan lär ju vara ännu mindre farligt

finns ju silikonbaserat glidmedel som inte ska vara farligt för människor att äta, så en liten klick i mungipan för att undvika skav lär väl inte vara ett dugg värre än mineraloljebaserade salvor. :)

Skav och du tror det blir skavsår om du fortsätter använda det? Hm, finns bara en sak att göra, använd inte det! Tänk själv att gå med skoskav, inte hjälper väl en salva till slut blir det sår. Plåster!
En spricka i mungipan gör ont, vilket det säkert blir till slut.

För mig så föreslås det mycket konstiga lösningar med salvor mm. Byt bett.

Det blir ruggat i huden bredvid mungipan-mot kinden där bettet "böjs mot" när man tar i det. Hon har inget skav i själva mungipan/slemhinna. Efter ett par dagar efter jag använd bettet syns uppruggningen så att man kan gnugga bort lite fnösk typ. Inga sår och ingen smärta. Syns inget direkt efter användning av bettet. Om du har sett hur hästar kan få av aachennosremmar runt mulen så ser det ut så. Att det blir som torrt i huden där den legat an.
Tyvärr är det bettet som fungerar på henne. Jag varierar dock med andra och bettlöst.

nä jag tänker också så. Ingen allergi har visats och jag har nu använt det två gånger. Inga skav av bettet har heller uppvisats :)
Så jag tror faktiskt det här funkar. Använder varken glidmedlet eller bettet dagligen heller.

Men varför inte prova (vanliga) bettskivor? Jag trodde hästen fick skavet precis i mungipan, men om det är helt på utsidan så borde ju bettskivor fungera?

Undrar jag också.... bettskivor är ju det första man tar till om inte annat att prova med så slipper man om det funkar avancerat dutt och datt.
Just på ett sånt bett som nova som dels i sitt material, och dels pga konstruktionen i sig utöver det, blir så lättviktigt och därmed skramligt (läs risk för friktion) i fråga om stabilitet, så bettskivor är ett gott första råd att prova. utöver det så med just bettskivorna så kan man smörja dessa utöver, om det behövs i extremfall så ökar man oddsen. Det har jag dock aldrig behövt göra för egen del.

Senast ändrad:

ja alltså jag hade bettskivor i början. Jag vet inte varför jag slutade men har för mig att de skavde... men jag hade nog såna med som ett kryss över hålet i bettskivan så det var kanske där hon blev nypt/skavd. Acavallos har ju inte det problemet men som någon sa att det blir ju väldigt tjockt på bettkanterna. Annars lite glid på acavallos borde ju bli typ friktionsfritt ;)

Men får kanske prova bettskivor igen, ska se om jag har någon utan de där kryssfårorna..

Min häst fick lite skav just bakom mungipan, funkat super med dom nya bettplattorna i Gel. Acavallo Bettskivor Gel heter dom.

a2519a400af374116fed8553bf153bfcf374d6a9_800x800.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka