Wilfa

Trådstartare
Finns här någon som tävlar dressyr med en frieser? Jag och hästen ska ut på vår första klubbtävling nästa helg, är supernervös! Har inte tävlat på 2 år, och bara tävlat mitt halvblod innan. Med ett halvblod sticker man inte ut, men det känns som om jag kommer göra det med en frieser....

Min kompis tävlar dressyr med sin frieser. Tycker inte att en frieser sticker ut speciellt mycket, på lättare tävlingar brukar det ju vara en salig blandning av hästar/raser/färger.

Skönt att höra @WBanna ! Känner att tävlingsnerverna börjar göra sig påminda även om det är drygt en vecka kvar....

På "mina" tävlingar finnas det tre Frieser som tävlar två på LB-nivå varav en brukar få 63-65% och en på MsvC-nivå med placeringar. De är fina!

Skönt att höra @WBanna ! Känner att tävlingsnerverna börjar göra sig påminda även om det är drygt en vecka kvar....
Säger som övriga som svarat - vad för ras du har på din häst är irrelevant hos domare som gör sitt jobb som det ska , och vilket den stora majoriteten gör . I lätt klass med väldigt mycket variation på både raser och kvalitet är domarna vana och det är Lätt att döma så att säga utifrån grunderna de ska döma utifrån .

Släpp ditt ev hjärnspöke om att rasen på hästen du sitter på påverkar dina poäng och fokusera på bedömnings kriterierna för klasserna du rider istället . Det är dessa du kommer få bedömning utifrån .dvs hur väl du och hästen presterar utifrån det som efterfrågas och bedöms .

Ska försöka att fokusera på att rida med benen. De har en tendens att bli som välkokt spagetti när tävlingsnerverna sätter in.....

Nu har jag fattat ett beslut! Eftersom hästen är ung och aldrig har tävlat innan drar vi full nytta av att det är klubbtävling och rider programmen för ryttarmärke 1 och 2. Blir nog jag och ponnybarnen som gör det, men bättre det och att vi blir nöjda med resultatet. Det är nämligen galoppen, framför allt fattningarna, som är vår akilleshäl. I programmet för ryttarmärke 1 är det bara skritt och trav och i ryttarmärke 2 är det fattning i ett hörn och sedan galopp längs långsidorna bara, blir utmärkt för oss!

@Wilfa så gjorde jag med den lilla ponnyhästen med, jag och nybörjarna i märke ett :D hans galoppfattningar satt inte heller, och inte styrkan att gå ett svårare och längre program så det passade oss perfekt. Innan han blev dålig han vi ut på en riktig tävling, red LB1 och vann! Det var roligt, en vit lätt prickig, jättehårig häst precis över ponnymått (eller precis på ponnymått, ej slutmätt pga åldern) han såg lite löjlig ut bredvid halvbloden :)

Vad härligt att höra @Lii ! Jag tänker att jag har lättare att ge hästen en positiv första tävlingsupplevelse på det här viset och jag har förhoppningsvis tillbaka det senare.

I dag var den stora dagen! Så skönt att kunna börja tävla på det viset, jag har inte varit ute på ett par år och hästen har aldrig tävlat innan. Red programmen för ryttarmärke 1 och 2, korta, enkla och trevliga för en orutinerad häst med ringrostig matte. Önskar att det fanns mer sådant, tycker tyvärr inte det finns så mycket pay and ride på rimligt avstånd från mig. Poängen gav i alla fall lust för mer tävlande, 74,55% i RM:1 och 66,43% i RM:2. Och väldigt mycket beröm från många håll, så i kväll är jag en stolt matte :D

Tack @Fenestra ! I övermorgon har jag haft honom i 3 månader, och blir bara mer och mer glad för honom. Framför allt helt fantastiskt temperament, arbetsvillig, samarbetar, försöker göra rätt och fruktansvärt snäll :love:. I dag har vi varit på klubbtävling i hoppning, 50 och 60 cm och det var 6:e gången han hoppade under ryttare. Han försöker verkligen göra allt rätt även om han inte är någon hopphäst och jag ingen hoppryttare. Film från 60 cm finns här:

Jag har börjat rida stallägarens frieser lite nu när min är skadad. Tjejen som rider den också tävlar msvC med en annan frieser.
Får väl se om jag fortsätter med denna då det är en helt fantastisk häst :D:love:

Tack @stjarnfrugt ! Ja, jag tycker själv hans gångarter är riktigt trevliga, även relativt halvblod. Lite annorlunda rörelsemönster mot halvblod, men härlig mekanik :love:

I dag blev det klubbtävling igen. Red Ryttarmärke 2 igen och vågade mig även på LC:2. 70,71% i ryttarmärke 2 känns superbra. I LC:2 trasslade jag till högergaloppen, red helt enkelt inte tillräckligt bra. Slutade på 58,83% vilket jag är jättenöjd med. 3 stycken treor på högergaloppen och -2 poäng för en extra volt gjorde ju att jag tappade många poäng. Hade 6-7 på resten, mest 6,5. Film från ryttarmärket finns här, LC:2 kommer senare.

• Gilla
Reactions: Lii

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
335
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
358
Senast: MiniLi
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 083
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama