Fri tillgång?

YorkWann

Trådstartare
Hur gör ni som ger fri tillgång i hagen nu på vintern? Tänkt börja ge det, men vi har inget direkt "skydd" för grovfoder i hagen, utan skulle i sånna fall bara rulla in en bal (250kg på tre hästar) i hagen. Men blir inte höet lätt dåligt vid sånt här väder? :crazy:

Sv: Fri tillgång?

En sak som djurskyddet är väldigt noga med är att fodret inte får ligga direkt på marken. Så för sök att skaffa någon form av höhäck om det är hö som du ska använda. Är det ensilage kan det i vissa kommuner godkännas att en del av plasten får sitta kvar för att inte räknas som om det är direkt på marken.
Hos mig har vi löst det med badkar där det är ett mindre antal djur i hagen och trakrordäck där det är så många att de får hela balar.

Sedan hur fort en sådan bal går åt beror ju hästarna raser, ålder, arbete och tid i hagen m m. Äter dom inte upp den på tre dagar så dela upp den istället.

Vi tar bara av plasten högst upp, då blir det som en bunke. Fast det känns lite tveksamt ändå måste jag säga. Den väger 350 kg och är fyrkantig så vad gör man... Vi byter dock plats på där utfodringen sker så där minskar man ju upptrampet drastiskt. Planen är väl att grusa upp uppdodringsställena ordentligt så att marken bara är hård och inte kan bli det minsta upptrampad.

Vi ger en 250 kg´s bal till 2 kallbl.tr. den räcker i 11 dagar. Vi har inget problem med dåligt foder. Vi skär bort "locket" och resten får vara kvar. Vi håller koll varje dag och tar bort lös plast mm (det skräpar så mycket annars) och slänger även ihop om dom har slitit ut mycket. Ibland har vi ställt balen på en pall så att den kommer upp från marken här höst- och vårvattnet börjar rinna och det blir för geggigt.

tänkte precis fråga det, en pall måste ju räcka då, så det kommer upp en bit från marken bara.

Inplastat är ju lättare, men detta är hö i bal på 250kg. :crazy: Men jag har tänkt att vi kommer börja på balen inne och när det är ca 100kg jvar på den, lägga ut den. Då är det ju inte så mycket som blir dåligt i sånna fall, och även lättare att plocka undan. vad tror ni om det?

Men var i djurskyddslagen står det att fodret inte får ligga direkt på marken??:confused:

i hagen där min sto och några till går så får dom ut en hel bal när det behövs och den läggs på en stor vagn som ståt mitt i hagen vid träden.
Den har inte skydd mot regn den heller, och dom dagar det regnat här så har ingen brytt sej, borde jag göra det?
För hästarna äter ju det som blir blött och det blir ju allt när den inte har nå skydd.. Ingen byter lr tar bort utan det ligger där tills det är dags att ha in en ny..

självklart behöver man inte bry sig om hästarna äter det blöta med. Det var bara en undran från min sida, då vi alltid gett lunch, eftermiddag osv, men nu går hästarna ute mycket mera och det blir ett himla åkande till och från stallet bara för att fodra och då kände vi att detta kunde vara en bra lösning :)

Vet inte riktigt var men har sett att det står något i stil med "av foderhygieniska skäl" och vi fick påpekat när vi hade den vanlig översynen som min kummun gör hos alla djurägare vart tredje år att djuren inte ska äta direkt från marken.

Våra hästar får ensilage direkt från balen, vi skär av "locket". Sedan ligger nät och plast kvar i en fin hög.
Just nu går dom ihop med kor och äter då ur tre fyrkantiga häckar. dock kräver det traktor för att få i balarna (om det inte är hårdgjort under då ka nman lyfta hela häcken).
Detta fungerar väldigt bra och när man ser 12 kvigor,1 islänning och 1 ardenner är äta ihop så fungerar det...
Tänk bara på att hästar som inte haft fri tillgång innan tror inte det är sant och äter massor första dagarna men de lugnar sig när de förstår att det inte försvinner.
Det borde gå att göra likadant med vitaminer? Någon som provat? Kr***ts rådgivare sa att det kan man inte göra för då skulle hästarna äta för mycket. Men de vet ju själva hur mycket de behöver (på något mirakulöst sätt) Köttdjur har ju det...

Funderade, för jag ställer alltid balarna som dom är på ren och torr plats, dock äter ju inte hästarna upp det som hamnar på marken underst utan det använder dom som madrass;) . Annars är det ju svårt för jag har en häst som bara älskar att krafs ut höet på marken och sen gå och noppa upp strå för strå, tycker inte om att ta stora tuggor (och nej, han har inga fel på tänderna, kollade det..)

Hästar ska dagligen ges foder av lämplig struktur. Fodret ska vara tjänligt och fodergivan ska garantera en tillräcklig, allsidig och välbalanserad näringstillförsel.
Det var det enda jag hittade i djurskyddslagen....
Tacksam om någon hittar något annat, meddela mig gärna!
Lotta, som snart ska ha hem inspektörn...

Det brukar vara ganska svårt att flytta en bal som man har tagit så pass mycket av (så att det är 100 kg kvar) att det faller bara isär. Det är även för tungt att bära utan traktor, så jag skulle nog bära ut hela balen i hagen och ställa den på en pall, och sedan bära in i påsar om jag vill ge inne. 250 kg till 3 hästar räcker nog bara i 5-7 dagar ändå, så det ska inte vara något problem. Mina räckte i 11 dagar åt 2 hästar och det var inget problem med kvalitén.

Tack för svar. Ok, bär nog ut en hel till att börja med, så får vi se hur behändig balen är när det bara är 100kg kvar.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 371
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 841
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar