Fri tillgång till hö

lovehorses

Trådstartare
Hur fungerar det? både posetivt och negativt.
Jag skall börja med det til vintern. Vill ha lite åsikter om vad ni tycker om det.
 
om hästen äter i lagom mängd är det positivt, men det kan vara svårt att genomföra hos en väldigt glupsk häst... ;)
 
Min ena häst är ju väldigt glupsk men det kanske bara varar ett tag. Tills de märker att höbalen står kvar hela tiden. Kanske första veckan går det åt mer hö....
 
Vad har du för häst och vad har du för värden på höet?
 
Min häst är en riktig matglad tant... hon hade aldrig gått på frigivan innan jag köpte henne. När jag köpte henne så var jag ganska orolig hur det skulle gå.. men stallägaren sa att de brukar kunna sätta i sig en hel del hö de första dagarna och sedan så märker de att höet är kvar och då äter de mycket lugnare... stämde helt! Nu hör ju hon till dem som ALLTID står vid bingen och äter :)....
Om de andra vill fram så brukar de jaga bort de som står där och så kommer de fram till bingen, men min tant hon går bara runt bingen till en ny plats.. *inte kan man väl lämna maten så där heller* :)
I vårt stall så är det så himla lungt bland hästarna... Inget spring i hagen, jo om de leker förstås... Inget rus när de ska in och äta kraft på kvällen och inte nått hets på morgonen heller! Jätte bra! Kan bara ge positiva erfarenheter av frigivan!
Hästen är ju designad till att äta konstant.. har för mig att en vildhäst äter 21timmar av 24...
framför allt så slipper du lunchmatningen som ofta kan vara kronglig! Våra hästar går ute från 07.00-21.00 och äter mest hela tiden!
 
Det ska funka! Men ett tips är att ta ett ganska näringsfattigt hö, eller blanda upp ett näringsrikt hö med halm.
 
Jag började med fri tillgång när jag köpte min lilla shettisåring bl.a. som sällskap till min valack. Han var lite ojust mot henne och bossade omkring henne lite väl mycket för att bara vara vanligt rangordnings-"tjafs" så då valde jag att försöka med fri tillgång för att se om det blev någon förändring. Det blev det kan jag säga, det var helt enkelt att han hade tråkigt och var rastlös som gjorde honom så bråkig med den lilla. Nu funkar de hur bra som helst tillsammans. :)

Det enda "negativa" jag kan komma på är att min valack lyckas proppa i sig ENORMA mängder, hoppas att det lugnar ner sig nu i höst men vi får se.

En positiv grej till är ju att man inte måste fixa med lunchfodring.
 
Jag har en arab och en finsk/finn häst.Det är finnhästen som är glupsk. Jag har inget värde på mitt hö men tar man med näsan och ögonen så var förra vinterns hö mycket bra. Det luktade gott och var dammfritt. Det är rundbalar.

Tack för alla svar!
 
Alla mina hästar har haft fritillgång. :bow:
Har det vart en häst som smällt på sig och blivit tokigt fet har jag drygat ut dens mat med halm under natten.
Tycker det är naturligt för hästarna att ha något att tugga på och i boxen finns det ju inte mycket annat för dom att göra. :)
 
Jag hade det förra vintern till mitt varmblod (travare)
Han satte i sig en bal på ca 18kg på 2 dagar. I början åt han som en hetsad galning :)
Men när han vande sig vid att det alltid fanns hö så började han äta lugnare (även vid givorna inomhus till kvällen och morgonen)
Kan inte komma på något negativt. Eftersom min häst gärna får gå upp några kilo så är jag inte rädd för att han ska bli för tjock.

Dessutom tycker jag det är bra när det är kallt och ruggit att han har något att pyssla med och hålla värmen genom.
 
det stall där jag står så innan jag stog där så hade hästarna fri tillgång till ensilage på vintern. men de slutade med det eftersom att de blev så fruktasnvärt tjocka.. tyvärr...
 
Då kan man undra, blev hästarna feta för att det var SÅ bra värde på hösilaget eller berodde det på att det var dåliga värden så att hästarna blev energifeta p.g.a. av för lite protein?

Började med fri tillgång förra hösten, men så visade det sig att hövärdet inte var det bästa så helt fri tillgång kunde vi inte ge så de var utan ngr. timmar per dygn. Till denna nästan fria tillgången så var vi alltså tvungna att kompensera med protein för att häatarna skulle må bra.

Vi hade uträknad foderstat med en grundtillgång på tio kg. grovfoder per stor häst. Alla hästarna var i mkt. fint hull och muskelmässigt helt OK efter vad varje individ gjorde i träningsväg.
Hästarna går på lösdrift och kommer ha samma foderrutin i år eftersom stressen blev mindre och de var aldrig hungriga. Istället för att ha sparkande hästar som vill ha mat så fick vi en del sparkande hästar som ville ut när de ätit sitt kraftfoder för varför stå inne när man kan va ute tyckte de.
MVH/
 
Då kan man undra, blev hästarna feta för att det var SÅ bra värde på hösilaget eller berodde det på att det var dåliga värden så att hästarna blev energifeta p.g.a. av för lite protein?
har faktiskt ingen aning... ska höra mig för lite mera sen...!
 
Jag har i princip alltid haft fri tillgång , för oss funkar det super.
Våra hästar går ute 15 timmar/dag under vintern om det inte är riktigt bus väder.
Vi har hösilage i rundbal det går endel men hästarna mår bra är fina i hull har att göra i hagen vi slipper lunch fodring och dom håller värmen bättre så jag tycker det är bara plus , dessutom blir det billigare för oss , dom tar mer för torr hö.
några blir kanske lite för runda (islänningen och Nordisen som hyr plats här)dom får sällan något nattetid
 
Jag har mina hästar att gå ute dygnet runt med tillgång att gå in i stallet. Jag tror att det är bättre då för då har de något att göra på kvällarna. Mina hästar har börjat äta på träden... :(
Vi kommer att ge vanligt hö.Antagligen kommer de att vara glupska första veckan men det avtar väl sedan.
 
Min erfarenhet är att de flesta (men inte alla) hästar (efter viss "inskolning") fungerar bra med fri tillgång.

Det jag tycker är svårast är att hitta ett hö/silage som är tillräckligt bra (med lämliga värden/kvot) och att få till en bra foderhygien (foderbord, tak etc).

En del kusar blir lite väl gamiga av fri tillgång, beroende på HUR mycket de kan proppa i sig kan det fungera med t ex gräsfröhalm (om värdena fungerar alltså...)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har två hästar som behöver ett ganska bladigt foder för att inte få problem med fri fekalvätska. Jag köper därför helst andraskörd...
Svar
1
· Visningar
318
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
550
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
468
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp