Fri tillgång till hö?

Lenis

Trådstartare
Vad anser ni om detta, till en vanlig ridhäst som rids 6 ggr/vecka? Vår farfar har blivit gammal och envis som synden, och envisas med att ge våra hästar (en stor, en D-ponny) TVÅ BALAR hö i hagen!! Detta förutom frukost & kvällsmat & middag vid insläpp. Dessa två glupska djur äter dessutom UPP alltihop.

Har också märkt en förändring i "pigghet" hos min store, han går inte på framåt som han gjorde innan denna mastodontutfodring började. Och det är ju klart om han är proppmätt..

Vad anser ni? Min första, andra & tredje reaktion var att detta är helt galet :crazy: Men sen sa en massa folk att de ska HA fri tillgång, medan andra förfasade sig.. vete tusan hur vi ska göra, men är det dåligt för hästarna tror NI? Kan de få kolik om de tvingas jobba med magen full av hö??

/Orolig!! :(
 
HUr länge har farfar matat dem med så mycket? Många gånger vänjer sig hästarna vid att det alltid finns mat och slutar att hetsäta tills varenda höstrå är borta. Tror att man får räkna med åtminstone en månad på tillvänjningen.

Tyvärr är det ju inte alltid de slutar mastodontäta, min fungerar aldrig på fri tillgång, han verkar ha multipla shetlandshungergener :crazy:.
 
Står i ett stall med åtta ridhästar där dom får fri tillgång på hö. Det är ju inte så att dom står konstant och äter dygnet runt och går omkring med fullproppade hängmagar hela tiden. Ätandet brukar "lugna ned sig" efter ett tag :)
 
Jag vill mer än gärna ha fri hö tillgång men jag oroar mig mera för att det blir för mycket MJ i foderstaten och därför har jag dragit ner på höt...
Min häst blir piggare desto mera hö den får och inte tvärt om.

Min förra häst hade jag på fri tillgång. Han åt ca 15kg/dygn och fungerade jätte bra på det och som sagt hade inte denna blivit ännu piggare av det så hade han oxå fått stå på fri.

Låt det gå ett tag och se om de slutar att äta hysteriskt, med min förra tog det ca 2 vackor innan han slutade äta 25 kg/dygn och kunde låta det ligga fast att det inte var slut.
Fortsätter de att äta så är det nog läge att begränsa höt, iallafall just för att få i hop en bra foderstat. (om ni nu inte har ett hö på över 6 i kvot)
 
Sedan ca 1 månad tillbaka har mitt vbl fri tillgång på hö i hagen. Går ute ca 7-16. Har ej velat ha det tidigare då hon är MATVRAK och slukar allt fort. Trode hon skulle äta ihjäl sig. :crazy:
Men faktum är att iaf hon inte äter speciellt mkt mer än hon är van vid sedan tidigare. Fick då totalt 5 kg i hagen. Nu äter hon ca 7 kg i hagen. Äter inte alls hela tiden som jag trott. Sedan får hon 1½ kg em inne och 1½ kg kväll. Alltså totalt 10 kg/dygn.
Hon är mkt lugnare och gladare nu. Förr var hon jämt stressad och hungrig då det var dax för fodring.
Kort sagt, hon mår bättre nu. :)
 
Fri tillgång är jag en varm förespråkare av. Konstigt att man att alltid läser...äta ihjäl sig då det handlar om fri tillgång. Fri tillgång är bra ur många synpunkter. För hästägaren kan det betyda enormt med mindre arbetsbörda, man slipper det evinnerliga pusslandet av *vem som ska fodra...vem har tid...osv...Man slipper också matfajter i hagen pga av att oftast är det för långt mellan hömålena och hästarna är då så pass hungriga så alla vill äta först....För min del (när jag hade gammelhästen) betydde det: inga kolik attacker, hon hade problem med magen och mådde utmärkt av att INTE ha en massa timmar mellan hömålen. Dessutom när kylan slog till så kunde dom äta för att hålla värmen. Första veckorna var ett evigt hetsätande, men detta lugnade ned sig...dom står inte alltid och tuggar hö. Går dit emellanåt, tar en tugga och gör sedan annat. Alltså, för mig betydde det harmoniska hästar, samt att man alltid visste dom fick mat. Kunde hända titt som tätt den som skulle fodra i sista stund inte kunde...eller glömde :-(. Höbukar kunde jag leva med, fettma har jag aldrig sett hittills pga av fri tillgång. Vi köpte en rundbal och satte in i hagen, men på andra ställen har vi slängt ut en bal var per häst...Bara för att ha något att gå på så det ev blev fri tillgång. 1 bal per häst, förutsatt balarna inte är i ministorlek brukar funka bra som fri tillgång.
 
Tack så mycket ni som svarat hittills :bow:

Känns ju skönt att höra att så många tycker att det är ok. Det har ju tyvärr gått ett par månader och än har hästarna inte slutat äta upp. Höbuk dör han inte av, men jag är rädd att ägaren (jag är fodervärd) kommer få en stroke när hon får se honom. Hon sa dock innan jag hämtade honom i somras att han kunde bli lite mager på vintern. Inte en chans säger jag, sommarmagen hänger kvar än :smirk:
 
Jag är också en varm förespråkare av fri tillgång. Det ställer dock krav på höet/hösilaget. Dvs att det har rätt värden och framförallt en BRA KVOT. Sen finns det individer som inte passar för fri tillgång, de blir feta helt enkelt, eftersom det inte går att få tag i hö med tillräckligt 'låga' värden som samtidigt har rätt kvot.

Just nu har jag en nybliven åring (född april 03) och en nioråig valack. De går på fri tillgång och ingen av dem har hömage. Nsvstoet jag hade var jag skeptisk till fri tillgång på, men förutom den första månadens HETSÄTNING så var det inga problem och hon blev inte smällfet (det blev hon däremot på bete). Men foderponnyn jag hade kunde inte ha fri tillgång, hon blev smällfet eftersom hon petade i sig mer än dubbla sitt behov av MJ.

Och MIN erfarenhet är att av någon mystisk anledning så kan de äta en del över sitt behov utan att bli smällfeta på fri tillgång. (men inte FÖR mycket över). Om det beror på att de rör sig mer när de kan äta när de vill, om det går åt mer energi för att smälta den ökade matmängden eller om de mår bättre och blir piggare och rör sig mer vet jag inte. Men kblstoet kunde äta 25% över sitt MJ-behov när hon hade fri tillgång utan att bli fet. Fick hon 25% för mycket med reglerat matintag så blev hon fet.

Men som sagt, det ställer KRAV på stråfodret. Ett oanalyserat stråfoder skulle jag INTE ge fri tillgång på, och det året analysen visade 18 gram SRP men nästan 8 MJ energi per kg foder så tvingades jag begränsa högivan KRAFTIGT för att få balans i foderstaten (och lägga på rätt mycket kraftfoder). Det var efter det jag gjorde en deal med min leverantör att är jag inte nöjd med analysen får han ta tillbaka partiet och ge mig nytt, bättre. Hans förstaskördar har dock alltid legat på 50 - 65 gram SRP per kg foder och en kvot på kring 7. Så förutom den där gången då han av misstag levereade fjärdeskörd har det aldrig varit problem. Men som sagt det är superviktigt att ANALYSERA om man ska ge fri tillgång, och att analyssvaret visar att höet PASSAR för fri tillgång, annars blir det bara en NACKDEL att ge fri tillgång..
 
Mitt varmblod och hans ponnykompisar( 2 st) har fri tillgång till hö. Vad jag har förstått i detta ämne är att en häst är gjord för att äta lite och ofta. Deras galla står hela tiden och droppar. Inte som vår, som bara löser ut när vi stoppar i oss någonting. Det är lätt att föreställa sig hur sur i magen en häst blir som får gå i timmar utan mat. Fodrar man sen dessutom med ensilage, som ju i sig är "sur", så förvärras problemet ytterligare. Dessutom har jag förstått att en häst som får småtugga hela tiden fryser mindre i hagen på vintern, eftersom matsmältningen håller värmen uppe. Min lilla kille har stått skadad i ett halvår och fodrats enbart på hö och vitaminer. (Han har mycket motor och behöver knappast ännu mer energi) Vet. sa att det skulle ta 10 mån eller mer. Han blev frisk på halva tiden till vets. förvåning. Jag menar inte att fodringssättet gjorde honom frisk, men det gjorde uppenbarligen ingen större skada heller. Ta en titt på vildhästar. Där är det ingen som ransonerar maten, så med största sannolikhet är det vi människor som krånglar till det med vårt komplicerade tänkande. Titta på naturen och lär av den. Jag har läst att t.ex islandshästar ska ha magert foder annars drabbas de av eksem. Man ska efterlikna Isländska förhållanden, helt enkelt. Återigen; lär av naturen. "Det viktigaste och mest grundläggande i en hästs foder är riklig tillgång till grovfoder och ett bra vatten- allt annat är godis", var det någon som sa i en artikel. Om jag inte minns fel så var det en vet. Sen beror det ju lite på vad hästen jobbar med förståss. Min lilla killes ena ponnykompis får ponnykraft av sin matte. Hon rids 2-3 gånger i veckan någon timme per gång och bara uteritter, aldrig "riktigt" jobb. Hon är tjock som en tunna. Det här är vad jag vet och det jag har erfarenhet av. Jag tror helhjärtat på fri tillgång.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651
Hästhantering Hej! Har en fråga som jag funderar på och vore jätte tacksam för svar. Bor uppe i norrbotten / fyrkanten trakterna och har min...
Svar
8
· Visningar
1 169
Senast: animalasia
·
Foder & Strö hur ska man ha höet i hagen på bästa sätt för att två hästar ska ha fri tillgång? En storbal blir ju alldeles för stor att ställa ut för...
Svar
9
· Visningar
1 743
Senast: trollmamma
·
Hästvård Hej på er... helt ny här på buke har ett bekymmer jag behöver ha hjälp med... står installad med mina hästar i ett privat stall... nu...
Svar
8
· Visningar
1 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp