fri tillgång på hösilage

J

Jenni73

Halloj,

Vi har tänkt att våra hästar ska ha fri tillgång på hösilage i höst, men att lägga en massa hösilage på marken i våra hagar känns väldigt kapitalförstörande eftersom hagarna har en tendens att bli gyttjiga. Så jag tänkte att man kanske kan bygga eller köpa en höhäck eller vad det heter. Vet någon var man kan köpa en bra billig och säker sådan?

Eller har någon något bättre förslag till hur vi förvara hösilaget i hagen. Att sätta ut en hel bal fungerar inte eftersom vi har stora balar och bara 3 eller 4 hästar(tre nu men det blir fyra snart)

Tack på förhand

Jenni
 
Ska också ge fri tillgång på hösilage den här säsongen. Förra året fick de fri tillgång på hö. Kommer att använda samma "höhäck" som förra året: SJ-pall med två pallsidor monterade! Funkar utmärkt.
 
Hej!

Vi hade en storbal i hagen i vintras till två stora hästar och en shettis det gick bra jag tror att jag kastade ungefär 3 skotkärror på hela vintern.

Vi gjorde så att man skar ett par hål i plasten i bottnen så att vattnet kan rinna ut, ställde balen på ett par brädor, skar ett hål i toppen som ett lock så att plasten blev kvar på sidorna på så sätt kunde de inte sprida ut balen utan var tvingade att äta uppifrån. :)
(vi ställde inte ut balen förraä det var kallare än +5)
 
Jag hade såna stora balar med hösilage i vintras till mina stora D-ponnyer. De hade oxå fri tillgång och jag skar av som ett lock i toppen på balen och sen åt de uppifrån.
De spred inte alls ut mycket av balarna.
Balen klarade sej bra och blev inte dålig. Båda hästarna är vaccinerade mot botulism.
Använde inte balarna förrän det var minusgrader ute, innan dess åt de vanligt hö.
:bump: :bump:
 
finns jättebra häckar att köpa på bl a nordpost avsedda för kor. Men det förutsätter att du lyfter dit balen med traktor.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·
Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
775
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 150
Senast: Habina
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 949
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp