Fri tillgång på hö

Novelette

Trådstartare
Om hästen har fri tillgång på hö...hur fasicken gör man då en foderstat?? :confused:

Jag har för tillfället ingen foderstat till min utan går "på känsla" (får hjälp av en som har fött upp halvblod sen han kunde gå i princip och han är över 80!!) och hon ser väldigt välmående ut. :p
Men nu när hon har börjat sova inne och betesdagarna blir kortare och kortare så kommer jag att ställa samman en foderstat.
Ska tillägga att hon är åring så hon rids inte.

Men jag behöver inte hjälp med att göra en foderstat utan undrar bara hur man gör en om hästen får obegränsat med hö?
 
Sv: Fri tillgång på hö

Unghästar ska ju ha fri till gång efter som dom växer.
Man får väl se och känna.Ser man att hästen blir för fet får man väl göra något åt det.
 
Sv: Fri tillgång på hö

Även om hästen går på fri tillgång så kan man ju ha en ungefärlig koll på hur mkt grovfoder den äter/dygn. Det går ju inte att ha exakt koll, men på ett ungefär iaf.
 
Sv: Fri tillgång på hö

Men då kanske det är bättre att jag fortsätter som nu?!?!
Jag håller ju naturligtvis koll på om hon har ätit upp eller om hon lämnat hur mycket...men jag brukar aldrig väga utan bara köra in ett lass som jag tidigare sett att hon tuggat i sig...
Först ger jag henne massor och ser hur mycket av det hon äter upp och då ger jag henne ungefär den mängden...sen håller jag ju också koll på hullet, hur hon verkar orkmässigt o så...
Tack för svaren!!!
 
Sv: Fri tillgång på hö

hehehe en del säger att det är unghäst säkert när pållen är uppåt 7 år.... :) :smirk:
 
Sv: Fri tillgång på hö

Jag har fri tillgång OCH uträknade foderstater på mina. haft i flera år (och andra hästar med).

Naturligtvis blir den inte exakt på pricken eftersomd e kanske äter lite mer eller mindre än jag räknar med. Blir det kallt äter de dessutom betydligt mer hösilage för att hålla värmen.

Men vad jag gör är att kolla hur mycket de äter på 12 h på box på fri tillgång. Jag väger helt enkelt det jag lägger in på kvällen, och sen det jag tar ut på morgonen. Summan är vad de ätit under de 12 timmarna. Jag gör så i 7-10 dagar för att se att värdet är beständigt. Sen räknar jag med att de äter lika mycket under 12 h i hagen. Således, äter de stadigvarande 10 kg inne på 12 h räknar jag med att de äter 10 kg ute med. På vår och höst ligger det nog i överkant eftersom de knaprar bark och grejer med, och på vintern nog i underkant. Men jag får ett hum. (nu har jag bara två hästar så jag kans e exakt vad de tillsammans äter i hagen med, och se om mitt antagande verkar stämma).

Sen lägger jag på ev kraftfoder och ser till att kvoterna är bra. Och - viktigt - ser till att kvoterna är bra ÄVEN om jag räknar med 5 kg hösilage till/dag. Då har jag skaffat mig en säkerhetsmarginal.

Sen måste såklart ögat vara med i alla fall, tills man lärt sig hur ens häst ligger jmf med tabellerna. Just nu har jag t ex två svårfödda krakar, och där unghästen (åring) kräver SKYHÖGT över tabellvärdet (ligger på 90 - 100 MJ..).

Så, uträknade foderstater, marginal för om de äter upp till fem kilo mer än jag antagit per dygn, och både matte och hästarna nöjda =)

Sen, man får ju hålla koll på när unghästarna börjar äta mer, har de väl blivit 1½ - 2 år så ligger det rätt jämnt sen, men en 8-månaders och en 14-månaders kan det skilja end el kilon mellan vad de orkar peta i sig, och man får då se till att räkna upp och räkna om när det händer (men det ser man i boxen på natten, eller så får man helt enkelt köra 12h-ätkontroll med jämna mellanrum =))
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 954
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 030
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 764
Senast: Bee
·
Foder & Strö Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 676
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp