Fri tillgång på hö

B

benjamin

Blir lite intresserad av att pröva detta men är lite rädd för att ponnyerna ska äta "ihjäl sig" åtminstone bli smällfeta. Tanken tilltalar mig att de kan äta när de har lust. Höet har en srp/mj kvot på 4,8 (21 srp 4.8mj) ca/p 1,4 (1,5 och 1.1). Hur går det till när man börjar med det? Vad händer?
 
min häst och hans hag-kompisar går på fri tillgång i hagen. De har en storbal i hagen. Den första fick dom i hagen i somras när det fortfarande fans lite bete kvar så att de inte skulle bli en sån chock då de hellre äter gräset men pillar lite i höet också...

Nu när det är vinter då så käkar de inte alls hela tiden.
Funkar jättebra!
 
Min erfarenhet är att en stor häst klara av fri tillgång utan att bli fet, dock inte alla ponnyer.
Mitt hbl äter inte hela tiden även om det finns mat.
Det gjorde dock den lilla, hon stod med mulen i maten tills det var helt slut.
Lägg därtill att behovet hos den lilla är kanske hälften av den storas. Jag tycker inte att gör så mycket om de är litet runda under vintern, så länge det kommer från grovfoder. Det är ju dessutom inte säkert att de blir feta öht.
Har man möjlighet, läs råd, att ge fritt så tycker jag det är jättebra.
 
Fast blir det inte knasigt om de får fri tillgång av ett proteinfattigt hö...? (Mer än fråga av mig än ett svar på ditt inlägg.. :smirk: )
 
Jag har fri tillgång på hö för mina tre shettisar. De går på lösdrift med ligghall. Jag väger höet jag lägger ut i högallret och de äter i genomsnitt tio kilo hö per dygn tillsammans. Lite mer nu när det är kallt. De styr själva sitt matintag och varvar höet själva med gräs, kvistar, bark, skott, ja vad de hittar att äta i hagen.

Jag tycker det här fungerar bra. Det blir ingen hetsätning när jag kommer med påfyllning. De tittar bara på mig och verkar säga: "Jaha, nu kommer hon med mer mat" och så återgår de till tidigare syssla. Jag kompletterar med havre och Krafft Breed nu vinterid. De får kraftfoder en gång om dagen.
Fri tillgång på grovfoder tycker jag ger harmoniska ej "matfixerade" hästar. Det är bar att ha ett bra, proteinrikt hö på fri tillgång. Hästarna kastar inte i sig höet utan tyggar långsamt och tar god tid på sig.

Jag utfodrar i en lång foderhäck i ligghallen så att det inte ska bli konkurrens om höet.
 
Även min ponny (welsh) får fri tillgång, och går dessutom på lösdrift. Funkar utmärkt! De kan äta mer när det blir kallare och blir inte så mat-tokiga när man kommer in med nytt hö, som när man portionerar ut det. Mina får kraftfoder en gång om dagen, uträknat efter vad de stoppar i sig per dygn av höet. Möjligtvis äter de lite mer den första tiden, men sen lägger det sig på en lagom nivå.
 
Vårahästar har fri tillgång. Två shettisar, en B-ponny, en haflinger och ett varmblod. Den ena shettisen, som bara äter hö, har gått ner i vikt, liksom B-pnnyn som bara har stått hos oss i 1 månad ungefär och var ganska övervitkig när hon kom.
 
Det har jag undrat med? Mitt hösilage har kvoten helt fel. mj 8 och srp 46. Skulle vilja ge fritt men är det möjligt? Har en shettis,ett kallblod som blir fet bara hon tittar på mat och äter till hon storknar och ett varmblod som behöver äta upp sig lite. Hur göra???
 
Jag har precis börjat med fri tillgång till hö till mitt varmblod, och första 2 dagarna bodde han på balen :)

Men nu verkar han ha lugnat sig, och inser att det kommer finnas mat där hela tiden.
För tillfället räcker en bal ca 2 dagar (ca 17 kg bal) men han lär väl lugna sig ganska snart :)
 
Hej, jag undrar hur ni analyserar ensilaget? Tänkte bara eftersom det blir så många olika balar som förmodligen kommer från olika lejder? :confused:
 
Va??? Jag har eget hö som allt kommer från samma ställe. Så analysen stämmer. Eller vad menade du?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
530
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 937
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
829
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 026

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp