Fri tillgång på hö med hög energi??

Kassiopeja

Trådstartare
Har hittat ett hö med kvot på 5,5 och det är väl rätt okej, går iaf att räkna på och blir inte mängder med kraftfoder, men sen har vi problemet med den höga energin...

Höt har de här siffrorna:

smrp/kg foder: 47,9
energi/kg foder: 8,7

Jag har två araber, den ena är svårfödd och kan ridas fullt ut, så där ser jag inte såå stora problem, annat än att hon kanske blir mer än lovligt pigg då? :D Min andra dam är dock lite småtjock nu och har ledproblem, så det är inte lämpligt att hon blir för fet och samtidigt kan jag inte rida henne för hårt/mycket heller. :(

Kan jag ens överväga fri tillgång på det här höt, eller är det bara att ge upp och begränsa tillgången direkt? :confused:

/JES

Sv: Fri tillgång på hö med hög energi??

Det beror ju helt på hästarna - alla MÅSTE inte ha en kvot på över 6 även om det nu är det vanligaste. Vi har två av samma ras hemma, och de har inte alls samma behov av proteiner och den med lägre behov kan inte ha en kvot som ligger många decimaler över 6. Ridmässigt skiljer det en del i aktiviteten mellan individerna, men inte så mycket som det gör fodringsmässigt.

Det beror också helt på hur mycket hö de tänker äta ;) för det finns ju vissa som faktiskt inte har någon "botten", och då blir vilket hö som helst ett trubbel.

ang skrev:
Det beror också helt på hur mycket hö de tänker äta ;) för det finns ju vissa som faktiskt inte har någon "botten", och då blir vilket hö som helst ett trubbel.
Nu har jag inte testat fri tillgång på mitt äldre sto (hon som har ledproblem), men mitt yngre är rätt duktig på att äta iaf... :d
Men för närvarande är jag ju mest orolig för min häst som jag inte kan rida av energin på och som inte bör bli fet.

Jag TROR på en foderåtgång på ca 15kg/dygn och då begränsar jag tillgången inne till max 4kg. De står då inne mellan ungefär 21 och 07.

/JES

Går dina ute dygnet runt?
Annars kan du ju begränsa tantens foder inne?
De enda negativa effekterna jag har haft på foder med för låg proteinhalt/förhög MJ halt är att de föll ur muskelmässigt.

På människor funkar det ju så att vi blir mätta av proteinet, så det kanske är samma med hästar. De matar på tills de har fyllt på med sin protein nivå och då får man en fetare häst om man inte korrigerar med tilläggsproteinfoder.
/snillen spekulerar...

monster1 skrev:
Går dina ute dygnet runt?
Annars kan du ju begränsa tantens foder inne?
Kassiopeja skrev:
Jag TROR på en foderåtgång på ca 15kg/dygn och då begränsar jag tillgången inne till max 4kg. De står då inne mellan ungefär 21 och 07.
Det jag egentligen undrar över är väl om man VET att man TÄCKER proteinbehovet med höt (räknat efter rätt kvot för det tänkta energibehovet) - är det fortfarande ett problem då att man ligger för högt i Energi och därmed för lågt i kvot?
Vad får det för effekt på hästarna?

Eftersom det bara är mina två hästar som ska gå på den fria tillgången ute så kan jag ju iaf ANTA någonting om vad varje enskild häst äter ute. Men det blir ju ändå gissningar, så några petimeter-beräkningar av hur mycket proteintillskott jag ska ge varje häst kan jag väl inte ägna mig åt med nån större framgång?
Frågan som uppstår då är - ska jag räkna på att de äter hälften var och sen ge dem tillskott så att kvoten ordnar till sig? Eller hur gör man då? :confused:

/JES

*puttar upp igen och hoppas att NÅN ska förbarma sig över mig och min enkla (?) fråga*

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
637
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 371
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama