Fri tillgång på grovfoder - behövs mineraler?

Fideli

Trådstartare
Ska snart bli fodervärd på min medryttarhäst och kommer då flytta honom till en lösdrift. Där kommer han få fri tillgång på hösilage, hästen är en varmblodstravare som är något svårfödd, så fri tillgång kommer säkerligen att passa honom utmärkt.

Han kommer inte att tränas särskilt hårt och kraftfodret kommer nog bara bli ett par dl betfor och någon näve havre, mest för att han ska få något när de andra får. Men frågan är om han då får i sig alla mineraler och vitaminer han behöver eller om det behöver tillsättas. Jag har inte analysen på hösilaget tillgänglig nu, men jag vet att det är väldigt bra värden, eg alldeles för bra för skogsmulle-hästar med fri tillgång... (Områdets bästa travtränare använder samma foder till sina tävlingshästar)

Är inte så förtjust i de färdiga blandningarna med mineralfoder, vill helst bara ge det som behövs, men hur ska man kunna räkna ut det när hästen har fri tillgång? Det är ju omöjligt att veta hur mycket just den hästen äter/dag.

Sv: Fri tillgång på grovfoder - behövs mineraler?

Jag skulle kolla kvoten och räkna på 12-15 kg och se var man hamnar.

Sv: Fri tillgång på grovfoder - behövs mineraler?

Är inte så förtjust i de färdiga blandningarna med mineralfoder, vill helst bara ge det som behövs, men hur ska man kunna räkna ut det när hästen har fri tillgång? Det är ju omöjligt att veta hur mycket just den hästen äter/dag.

Om du inte kan kolla upp hur mycket han äter så räkna ut hans energibehov och anta att han äter det antal kg som behövs för att täcka hans energibehov. Går han upp i vikt så äter han mer än behovet. Går han ner i vikt så äter han mindre.

Har du analys av grovfodret så kan du kolla kalcium, fosfor och magnesiuminnehållet mot hans behov. Kolla även att han får tillräckligt med protein.

Salt måste man alltid ge till hästen. Ge minst två matskedar jodsalt i fodret så får hästen i sig både de elektrolyter han behöver och jod.

Selen och E-vitamin måste du ge extra.

Omega-3 fettsyror behöver du tillföra då hästen inte har tillgång till gräs. Du kan ge linfröolja.

Grovfoder innehåller alltid för mycket järn och mangan och för lite zink och koppar. Man måste därför alltid tillsätta zink och koppar till foderstaten för att mikromineralerna ska vara i balans.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Har gett Brogaarden Icelandic power i 2 månader nu, den innehåller enligt dom ett högt vitamin och mineralinnehåll. Undrar om det räcker...
Svar
5
· Visningar
1 263
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka