Fri tillgång, hur räknar jag då?

Glimfeather

Trådstartare
Funderar på att ge min häst fri tillgång på hö inne nu i vinter. hon kommer stå i en box med ett slags foderbord eller en jättekrubba gjord för hö så det borde ju gå att trycka ner mycket hö där. Men hur gör man då när man ska räkna ut en foderstat?

Sv: Fri tillgång, hur räknar jag då?

Du får (om du vill börja räkna innan du börjar fodra...) gissa hur mycket du tror hon kommer äta och räkna utefter det. Sen så fort hon har "vant in sig" på fri tillgång kan du ju väga det som är kvar varje gång du lägger dit nytt (och ha koll på hur mycket du lägger dit) och se hur mycket hon äter, eller helt enkelt se hur fort det går åt (X balar som väger Y gk/ vecka, t.ex...), och sen justera foderstaten efter vad hon faktiskt äter.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Katt i påse
  • Hemlösa hundar ökar

Hästrelaterat

Omröstningar