Fri tillgång/grovfoder kvar

the_connemara

Trådstartare
Många skriver att de ger nattmat i sådan mängd att det finns kvar på morgonen. Eller liknande i hagen/fri tillgång i hagen.

Slänger ni maten som är kvar på morgonen? Lägger ni bara ut mer mat i hagen? Eller när och hur mycket blir egentligen spill?

Sv: Fri tillgång/grovfoder kvar

Min häst har fri tillgång i boxen men inte i hagen. Han har höet i en låda i boxen, och innan jag lägger in nytt hö i den slänger jag ut det "gamla" i hagen till dom. Väger dock ganska noga och vet hur mycket han äter så det blir sällan mer än något halvkilo, ibland ett kilo som är kvar.

Våra lämnar mest i hagen men i för som vi har foderbord slänger vi bara på nytt på morgonen efter, vi har en häst som lämnar i boxen men det får hon ha kvar plus nytt! ;)

Gamlingen är så fisförnäm av sig så han kan inte äta hö som har legat i boxen en dag :D
Lämnar han något så kan man inte slänga nytt ovanpå, då ligger samma mängden hö kvar nästa morgon också. Blandar man in det i det nya höet, så är det knappt han äter. Då ser han mest ut så här :eek: och kan inte förstå hur man ens kan inbilla sig att han ska äta GAMMALT HÖ :p :D
Jag kan inte förstå varför, och hur han VET att det är "gammalt hö".
Så det han inte har ätit upp, slänger jag in till kallblodet, innan jag lägger nytt hö i gamlingens box.
Kallblodet äter allt, han har ingen skillnad på om det har legat 1 dag eller 1 vecka i boxen. "MAAAAT!" tänker han bara och så är det slukat :D

Senast ändrad:

Jag har haybar i boxen så höt blir inte smutsigt, jag försöker att ge henne precis lite mer än vad hon äter upp under natten.
Är livrädd att hon ska stå utan och vara hungrig, framförallt som att lillskrotan gärna får lägga på sig lite så det får gärna finnas lite för mycket.
Oftast låter jag det överblivna ligga kvar men ibland har hon blött ned det så då kastar jag det men det blir inte så mkt spill kanske 0,5-1kg/dag.

Ute i hagen ger vi ungefär precis vad de hinner äta upp under dagen, ibland finns det lite kvar och andra ggr har de hunnit äta upp någon timme innan insläpp.

Min får också "fri tillgång" på natten. Hon äter ungefär lika mycket varje natt, så det är ganska enkelt att slänga in rätt mängd. Sen mockar jag ut de stråna som hon inte orkade..

Gamlingen är så fisförnäm av sig så han kan inte äta hö som har legat i boxen en dag :D
Lämnar han något så kan man inte slänga nytt ovanpå, då ligger samma mängden hö kvar nästa morgon också. Blandar man in det i det nya höet, så är det knappt han äter. Då ser han mest ut så här :eek: och kan inte förstå hur man ens kan inbilla sig att han ska äta GAMMALT HÖ :p :D
Jag kan inte förstå varför, och hur han VET att det är "gammalt hö".
Så det han inte har ätit upp, slänger jag in till kallblodet, innan jag lägger nytt hö i gamlingens box.
Kallblodet äter allt, han har ingen skillnad på om det har legat 1 dag eller 1 vecka i boxen. "MAAAAT!" tänker han bara och så är det slukat :D

Tala om för hästen att höt är 8 månader gammalt:D

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 585
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama