Fri tillgång ger för mycket energi, hur lösa smidigt?

Amk

Trådstartare
Vi har våra hästar på lösdrift, och de har tidigare år haft fri tillgång på grovfoder då värdena på hösilaget passat hästarna bra. Men, i år får mina araber dubbelt så mycket (!) MJ som de behöver, vilket syns tydligt på hullet. Nu funderar jag på hur tusan jag kan lösa problemet. De har halm i ligghallen, så det kan de alltid tugga på.

Finns det något smidigt sätt att få dem att äta mindre mängd hösilage, utan att behöva fodra dem 3 ggr/dag? Kvoten på höet är jättebra, men de behöver bara äta hälften så mycket som de gör nu. Alla förslag är välkomna!

Sv: Fri tillgång ger för mycket energi, hur lösa smidigt?

Sälj fin-silaget dyrt, köp sedan silage som passar dina hästar!:banana:

Om de har fri och fräsh halm som de äter av i ligghallen är ju problemet icke existerande.
ge silage morgon och kväll och låt dem äta halmen resten av tiden. Problemet löst.

Jag håller på att bygga en begränsad-fri tillgång-automat. Nåt i stil med bilderna här:
http://www.sundhast.se/nya automater.htm

Googla på begränsad fri tillgång så får du lite tips. Jag vet dock inte om det funkar, jag kan rapportera när jag är klar! :D

Trubblet är att vi köper det här hösilaget, och det är det hösilage som har lägst näringsvärden av de bonden säljer. Fördelen med den här bonden är att han transporterar in hösilaget i hagen en gång/månad, och den servicen klarar vi oss inte utan.

Jo, det är ju ett sätt. Dock har vi en anordning som gör att det står upp till fem hösilagebalar i hagen på en gång, men de kommer endast åt en av dem. Nu vill de inte försöka ta sig in till de oöppnade balarna, men om de tycker att de svälter kanske de blir inbrottsbenägna... då får vi väl kräma på med mer ström på staketet, antar jag.

Jättebra länk, men tyvärr tror jag att min något orala Morganligist skulle ha fruktansvärt roligt med ett sådant nät... alldeles för roligt.

Ja tror jag sett din anordning och den är imponerande, kanon om hästarna kan stå på fri tillgång! Men utifrån det scenario du beskriver så har du ju ett lättlösligt problem som inte innebär att de behöver fri tillgång på just silage, så eftersom du har en så fin lösning som sagt med staketfållor runt, så japp - det är nog bara att se till att elen funkar så är det inga problem.

Fossing:
jag är tyvärr oerhört skeptiskt till denna tillverkare. Anledningen är att tills för ett år sen sålde denne de galler försedda varianterna så det hette duga, rekomendationsmässigt till gemene man via hemsidan. Nu har denne ändrat profil till nätvarianten, och förkunnar att ingen av de andra lösningarna funkar bra utan stor felfaktor och osäkerhetsfaktor. själv skulle jag aldrig vilja ha en lösning där man inte kan lita på att hästarna verkligen får mat alla dagar när man räknat med att lösningen ska fungera, alternativt skadar sig allvarligt, vilket nätvarianterna förespråkar, även på oskodda hästar.

Senast ändrad:

Tack, vi är själva supernöjda med vår "hösilagehage", så det är lite tråkigt att behöva gå ifrån ett fungerande koncept på grund av e förbenade tjockisarna. Men, jag ska testa att bara fodra två ggr/dag, så får de klara sig på halm resten av tiden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
775
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 753
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka