Fri tillgång eller.....

Roquepine

Trådstartare
Har 2 hästar på lösdrift nu. Det ska vara fri tillgång på hösilage i hagen enligt stallägarens löfte. Men av olika anledningar så är det inte så, utan fullpackade IKEA bärs ut 2ggr/dag. Morgonfodring kl 8-9, kvällsfodring kl 17-18 beroende på när stallägaren är i stallet. Ibland får dom lunchhö, ibland inte. På min fråga varför de inte får lunchhö varje dag fick jag till svar "nej men de har ju kvar sedan i morse".
Jag ser på mina hästar att de inte får tillräckligt med hösilage, och vid ett tillfälle frågade jag hur mycket hen lägger ut till kvällen och fick svaret 7kg. Jag tycker det är på tok för lite för att dom ska kunna hålla värmen och må bra. Nu har kylan dessutom återvänt (-13 i natt).
Jag har betalat för 2 hösilagebalar och är ganska irriterad på att man inte ställer ut en bal i hagen åt mina hästar. Stallägaren är helt oresonabel och verkar inte förstå hur mycket hösilage hästar på lösdrift behöver, i alla fall den här tiden på året.
Stallägaren ska sköta hästarnas utfodring och påfyllning av vatten. Detta sker alltså inte har jag upptäckt, så nu sitter jag och åker till hästarna 3ggr/dag för att förvissa mej om att hästarna har mat och vatten. Det är 4 mil varje gång och det gräver ett stort hål i min plånbok.

Min fråga är: hur mycket hösilage anser ni att hästarna ska ha per dag, och hur löser ni utfodringen? Har dom fri tillgång med en bal i hagen?

Sv: Fri tillgång eller.....

Om det står i ditt kontrakt att stallägaren ska ansvara för fodring samt påfyllning av vatten och du upplever att detta inte sköts så gör hon sig väl skyldig till kontraktsbrott? Rätta mig om jag har fel! :)
I min värld har fri tillgång på lösdrift alltid inneburit en bal i hagen. Ikeapåsar är inte fri tillgång då det onekligen kan ta slut mellan fodringarna (visst, det kan en bal också men man brukar väl ställa in en ny när den gamla nästan är slut..?). 7kg för två hästar som kvällsmat tycker jag är alldeles för lite och LÅNGT ifrån fri tillgång, speciellt i den här kylan.
Jag tycker att du borde sätta dig ner med stallägaren och ta ett seriöst snack med henne om vad du upplever. Har du betalat för två balar så ska dessa balar ut i hagen. Vatten måste ses till flera gånger per dag om vintern så att det inte har frusit. Det är rätt självklara saker och om stallägaren vägrar inse det så skulle jag ta hästarna och flytta faktiskt..

2 ggr/dygn är ju på tok för lite oavsett... :crazy:

Men alltså, silage och lösdrift, beroende på värden och TS skulle jag väl tycka minst 15-20 kilo per häst om de inte jobbar nåt speciellt.

Det ska till stora IKEA-påsar för att få ut den mängden på morgonkvisten. :crazy:

Fri tillgång betyder ju att det alltid ska finnas tillgängligt... annars är det inte fri tillgång.

Angående fodermängd - i vårt gäng äter varje häst ungefär 23 kg hösilage per dygn när det inte är betessäsong.

Är det bara två hästar i lösdriften? Då kan det bara svårt att ställa ut storbal - den kommer troligen hinna bli dålig. Småbal funkar säker, eller så väl stallägaren fodra i större mängder så att det finns? Låter som om hon snålar, eller är lite lat och inte vill bära ut tillräckligt.

Svarar alla på en gång.
millifjoris. Jo självklart är det ett avtalsbrott. Enligt djurskyddsinspektören jag rådfrågade så är det ett uppenbart brott mot djurskyddslagen också. Tyvärr är det lönlöst att prata med en som inte vill/kan förstå detta. Jag letar febrilt efter någon annanstans att hysa in hästarna.

ghost och Elisha. Nej det är verkligen inte OK. När jag åkte dit igår kväll så gav jag 6 välpackade kassar så dom skulle klara natten. 2ggr/dygn anser jag också är galet speciellt med tanke på att den ena nyligen har haft kolik.

Lager. Ja jag anser också att fri tillgång innebär alltid tillgängligt. Ja det är två hästar i lösdriften, får inte plats fler - men stallägaren har planer på att släppa in ytterligare en eller två, trots mina protester.
Det finns ytterligare tre hästar på stället, som står på stall, så balen delas med de övriga. Snål, lat och okunnig är vad jag tror.

Ja, det blir nog att ringa till djurskyddet på måndag så får dom göra en inspektion och informera stallägaren om skyldigheter och rättigheter.

Jag ställer inte ut bal åt mina, det trampas ner så himla mkt foder som man sen får köra på gödselstacken till våren.

Jag sätter en överfull skottkärra morgon och em (dom stora gröna med 2 hjul), oftast finns det lite kvar på kvällen när dom tas in (ut 06,00 in 22,00). Och dom fått torrhö på natten i boxen.

Ca 23 kg stämmer nog ganska bra på mina också.

Inte alla som har sådan, sen kan hästarna fastna i dom. Min förra häst lyckades ramla ner i en foderring och blev liggandes utan att kunna ta sig upp själv, hur länge vet ingen då ingen var hemma då det skedde hos förra ägaren.

Dom kan ändå dra ut en hel del.

Om du redan betalt för två hösilagebalar och åker dit förstår jag inte varför du inte bär in ordentligt med hösilage en gång per dag så att det blir fri tillgång istället för att åka dit tre gånger om dagen? Och dessutom fyller upp ordentligt med vatten till dem.

kl
Småmaskiga hönät som är proppfulla? Jag har "mellan"näten till mina och man får utan problem i 15 kg i varje nät. Har dock insett att om jag fyller såpass så är hälften kvar på kvällen, så jag brukar fylla 7 kg per nät (2 nät) , en fodring morgon och en kväll och jag har nöjda och glada hästar :)

Min förra häst lyckades ramla ner i en foderring och blev liggandes utan att kunna ta sig upp själv, ...l.

Det har en av mina också lyckats med att göra.

Nu så använder jag nät över balarna så att det inte skall bli något spill.
Och det fungerar jättebra.
Mina hästar är dock oskodda just nu (Islandshästar)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 302
Senast: EZMK
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 029
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar