Fri tillfång på hö

C

Chine

Funderar på att ge mina fri tillgång på hö under dagarna när de går ute. De går ute ca 12- 14 tim/dygn. Hur mycket brukar de då äta?, två D-ponnyer och en Knabstrupper på ca 155 cm. Måste veta ca hur mycket jag kommer att göra av med (så det inte är slut i mars:o).
Just nu går de små på ca 6-7 kg var och den stora på 9-10 kg grovfoder.

Sv: Fri tillfång på hö

Hej1 Jag har två kallblodstravare ca 156 imh. De har fri tillgång när de går ute det brukar bli drygt 12-14 tim som dina. en storbal på 250kg räcker ca 8 dagar. När de äter så pass mkt ute om dagrna får de mindre inne nattetid så jag tycker inte det går åt så mkt mer. Kanske drygt en bal extra i månaden nånting och det är det värt när man slipper vara rädd för att pållarna går ute o fryser utan ngt att äta om man blir borta längre nån dag.

Senast ändrad:

För tillfället står min i lösdrift med fri tillgång, där finns det 4 individer:

shettis: ca 1m hög
travare: ca 145cm hög
FWB: ca 160cm
Estnisk häst: ca 137cm

De äter precis under 4 småbalar hö i dygnet, vikten är runt 10-12kg balen. Innan FWB:n kom åt de 2-3 balar i dygnet. En rundbal hösilage som körs ut räcker en vecka ungefär, möjligen några dagar längre.

I början kommer dina att äta så mycket de orkar ända tills de märker att maten inte tar slut, då brukar det lugna ner sig även för de riktiga matvraken. Så de första två veckorna kan det gå lite mer.

Funderar på att ge mina fri tillgång på hö under dagarna när de går ute. De går ute ca 12- 14 tim/dygn. Hur mycket brukar de då äta?, två D-ponnyer och en Knabstrupper på ca 155 cm. Måste veta ca hur mycket jag kommer att göra av med (så det inte är slut i mars:o).
Just nu går de små på ca 6-7 kg var och den stora på 9-10 kg grovfoder.

Mina hästar går ute 15 timmar/dag. Det är en D-ponny och en 1,5 åring. De äter mellan 8-10 kg var/dag beroende på hur kallt det är. Sen pillar dom i sig 5-6 kg inne också :d

Våra hästar ett russ, en nordsvensk och en vlb-travare äter ungefär 25-30 kg hö om dan och det är ute 12-16 h.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka