I

Irène

När man läser om distans pratar man ofta om hästens form under ritten. Att det behöver vara friare än vid tex dressyrarbete säger väl sig lite själv men min fråga till er rutinerade distansryttare är: Vilken form accepterar ni? Är det ok tex att hästen hamnar på bogarna emellanåt eller är det t o m så att man har detta inräknat(att hästen måste få göra så)? Har ni också ett bra tips på hur man tränar upp sin förmåga att stå upp i sadeln för att slippa trava lätt?
Irène

Sv: Fri form

När man läser om distans pratar man ofta om hästens form under ritten. Att det behöver vara friare än vid tex dressyrarbete säger väl sig lite själv men min fråga till er rutinerade distansryttare är: Vilken form accepterar ni? Är det ok tex att hästen hamnar på bogarna emellanåt eller är det t o m så att man har detta inräknat(att hästen måste få göra så)? Har ni också ett bra tips på hur man tränar upp sin förmåga att stå upp i sadeln för att slippa trava lätt?
Irène

På bogarna skall hästen givetvis inte vara, utan röra sig lätt och ledigt med högt buret huvud och bra påskjut. Sadeln skall ligga väl bakom bogbladen så att inte ryttarens vikt hamnar för långt fram.

Ju mer man tränar sin balans till att stå upp desto lättare har man att variera sig mellan lättridning, stå upp och tretakt även, i traven. Sedan bryta in en galopp då och då.

Själv samlar jag alltid ihop hästen i nedförsbackar för att få den att korta sig och komma mer på bakdelen, annars låter jag den bära sig i en fri form.

Vid träning gäller givetvis inte enbart den fria formen.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 163
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 320
Senast: ylvalill
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 780
Senast: _FiA_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag kunde tydligen inte hålla mig borta från ridningen ändå. :p Även om jag fick ett infall och blixtruttnade och slutade abrupt på...
Svar
0
· Visningar
651
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst