Fri betäckning

Sv: Fri betäckning

Vet inte hur länge man brukar ha dom ihop men jag hade mitt sto hos hingsten i en vecka, =)

//Diana

Hos oss brukar de flesta stona gå med hingsten över 2 brunstperioder, då hinner vi se (uljud på gården) om stoet brunstar om. Våra egna ston går med hingsten hela sommaren fram till uppstallningen. De ston som vill gå kvar med hingsten över sommaren är välkomna att göra det hos oss. Vi är dock noggranna och kollar dem så vi vet vilken brunst de tagit sig på.

Mitt sto gick med hingsten nästan 2 veckor, tror det vart 11dagar, från den 25 Juli till 5 Augusti. Han betäckte henne sista dagen den 27:e.

Hos oss brukar de flesta stona gå med hingsten över 2 brunstperioder, då hinner vi se (uljud på gården) om stoet brunstar om. Våra egna ston går med hingsten hela sommaren fram till uppstallningen. De ston som vill gå kvar med hingsten över sommaren är välkomna att göra det hos oss. Vi är dock noggranna och kollar dem så vi vet vilken brunst de tagit sig på.

Ni jobbar snyggt!!! :bow:

Många som har fribetäckning kollar ju inte ens med ultraljud..:o

AM

Ni jobbar snyggt!!! :bow:

Många som har fribetäckning kollar ju inte ens med ultraljud..:o

AM

Annars blir det svårt att fölvaka :D Dessutom så vill jag veta at våra hingstar är fertila och får så bra resultat som möjligt. Målet är 100% dräktighet:bump:

Welsh: "Annars blir det svårt att fölvaka. Dessutom så vill jag veta at våra hingstar är fertila och får så bra resultat som möjligt. Målet är 100% dräktighet".

Jag brukar försöka ha samma system som Welsh. Noggrann kontroll av brunsterna även vid fribetäckning. Ultraljud görs som en sorts garanti/säkerhet vilket tyvärr inte ändå resulterar i ett levande föl.

Blir lite fundersam på hur det funkar på andra ställen. Aktuellt exempel är grannens islandssto som gått fritt med hingst och enligt hingsthållaren beräknades föla i "slutet av april-början på maj".. Ej ultraljudad! Nu är vi snart inne i juni, dräktig är hon helt klart men något föl ser vi inte skymten av.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 984
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
527
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 019
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut