Frenetiskt slickande och klättrande

Sirocco

Trådstartare
Har en hund i min närhet som frenetiskt slickar sin matte var han än kommer åt. Om han inte blir tillsagd kan han hålla på i flera minuter och slickar händer, fötter, armar, ansikte you name it...
Dessutom ska han alltid klättra på henne, helst upp i ögonhöjd.

Matten har problem med denna hund och jag hävdar att det är för hunden dominerar henne. Är detta slickade även en del av dominansen???

Sv: Frenetiskt slickande och klättrande

Hade en tik som gjorde så när hon kände att jag var på dåligt humör eller när hon mådde dåligt... (fick ta bort henne senare pga att hon hade tumörer)

Mvh Domino_s

Att hundar slickar brukar snarare kopplat ihop med undergivelse än dominans - valpar slickar, osäkra hundar slickar etc
Men om hunden håller på i flera minuter skulle jag nog kalla det en dålig vana.

Har en hund i min närhet som frenetiskt slickar sin matte var han än kommer åt. Om han inte blir tillsagd kan han hålla på i flera minuter och slickar händer, fötter, armar, ansikte you name it...
Dessutom ska han alltid klättra på henne, helst upp i ögonhöjd.

Matten har problem med denna hund och jag hävdar att det är för hunden dominerar henne. Är detta slickade även en del av dominansen???

Slickande är inte dominans utan överdriven underdånighet, många osäkra hundar slickar för att lugna matte/husse, eller lugna ned sig själva - ex i hälsningsritualer. Vissa raser har lättare att ta till slickandet som signal, men det är fortfarande ett sätt att säga "jag är liten och snäll". Att hoppa upp och slicka emot ansiktet gör hunden (oftast) för att nå munnen, valpar slickar tiken i mungipan.

Att hunden slickar så mycket låter inte helt hälsosamt, kanske är den stressad och osäker, eller så är det en gammalt beteende som blivit befäst.

jag skulle vilja säga att det är ganska ovanligt att hundar försöker dominera människor, däremot är det ganska vanligt att vi tolkar allt de gör som att de försöker. de flesta hundar som är lite för högt i rang försöker istället bestämma över sig själva. slickandet är inte ett dominant beteende, det är en dålig vana. en del hundar är lite "slickigare" än andra. min ena hund fick man jämt putta undan när han var yngre, och han är fortfarande glad för att slickas.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år... 2
Svar
37
· Visningar
5 377
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 735
Senast: Migo
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
14 003
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 153
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka