Freestyle, hur döms det?

MissourisTopsanna

Trådstartare
Såg på freestyle på sthlm hundmässan, superkul att titta på! :) Nästan så man blir sugen att prova själv.

Dock var jag lite besviken, såg flera par som var superduktiga, hundarna glada full fart och med i momenten. Men tråkigare nummer där hunden inte alls gjorde lika mycket fick högre poäng (såklart bara egna åsikter). Nu vet ju inte jag hur freestyle döms, så är lite nyfiken? Någon som håller på med freestyle eller har koll på reglerna? Vad är det som krävs av ekipaget? :)

Sv: Freestyle, hur döms det?

Jag håller inte på med freestyle själv, men här hos Svenska Hundfreestyleklubben hittar du iaf reglerna :).[/QUOTE

Tack! :) Då är jag personligen fortfarande inte nöjd med bedömningen.. :/ tyckte det fanns mycket mer synkade ekipage, roligare nummer, följsammare hundar som ej blev placerade. ;/ Men jag är ju helt omedveten hur freestyle ser ut egentligen, detta var första tävlingen jag såg.

Poängen i tre kategorier slås ihop:
Utförande
Programmets planering och kvalitét
Tolkning av musik.

Ok jag med :) håller med om att vissa tyckte jag var "konstigt" dömt men även om jag hållt på lite själv med freestyle tycker jag att det är lätt att kolla främst på underhållsvärdet vilket ju inte riktigt är vad som främst döms.

Söndagens freestyle har jag inte sett men där tror jag det är olika klasser också.

Liknande trådar

Hundhälsa Min whippet kille på snart 2 år är inte en kul hund längre :cautious: För att dra allt lite snabbt. I november fick vi avliva vår...
Svar
9
· Visningar
1 625
Senast: MsOldie
·
Hundavel & Ras Blir verkligen knäpp..har suttit senaste veckan och spånat på en ras som skulle kunna vara perfekt för oss här hemma..Men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 183
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar