Freejump soft up pro stigbygeln?

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej! :D
Jag är nyfiken om vad ni tycker om Freejumps soft up pro stigbygeln använder ni den själv och vad tycker ni om den. Nackdelar och fördelar ? Vad är det positiva eller negativa med dom? Jag funderar på att köpa sådana men vill veta lite vad ni tycker om dem. :D

Så skriv så mycket ni vet och tycker! :up::banana:

Nackdelar: Priset, sen tycker jag inte de är jättesnygga heller.
Fördelar: Sköna, bra grepp, lätta och "följer med" foten, svårare att tappa än vanliga stigbyglar, kan sättas fast/tas av från stigläder utan att lyfta loss hela stiglädren från sadeln, säkra, bra balanserade och mindre stumma än klassiska stigbyglar. Finns betydligt fulare.

Halvfula och för dyra för mig, men i övrigt älskar jag de :)

+ Bra grepp när dom är rena
Flexar fint i utsidan när man trillar av.
Blir inte så kalla på vintern.
Är lätta att fånga om man tappar dom eftersom stigläderna fästs tvärt emot traditionella stigbyglar.

- Samlas gärna smuts på stigbygelplattorna.
Är hopplösa att hänga upp på sadeln utan stigbygelpåsar.
Jag har tydligen svårare att få ner hälen och få lika bra skänkelläge som på mina Sprenger.

Jag har ägt mina Free Jump Soft Up Pro sedan 2012, köpte dem för att jag hade stora problem med mina knän och de gamla stigbyglar gjorde även att min hälsena som jag skadade som barn spökade emellanåt.
För mig var det en investering i både säkerhet och för min ryttarhälsa. För det första så är greppet grymt och det är omöjligt att flytta foten om du inte lyfter den ifrån stigbygelplattan och sedan flyttar foten. Alltså du sitter fast i princip ( i varje fall med mina Guarnieri Veredus ridstövlar :p). Piggarna rostar inte så länge du ser till att ingen smuts fastnar emellan piggen och plasten.
Är otroligt bra och knarrar eller låter INTE på vintern som vissa stigbyglar kan göra, de blir inte kalla och spricker inte heller (har ridit i -25 minus med dem).
Har idag inga problem med varken knän eller hälsena utan det är precis som det ska vara och var innan jag skadat dem.
Ramlar du av så flexar stigbyglen ut på utsidan så att du inte fastnar, har aldrig fastnat i dem de 3 år jag haft dem och jag har åkt av x antal gånger. Inte ens de gånger jag ramlat av på ett knasigt sätt så jag skulle ha fastnat med andra stigbyglar.
De hänger alltid så att det är extremt lätt att fånga dem om du skulle tappa dem.

När dem blir lortiga så har jag inte märkt att greppet försämras, men har otroligt bra sula på mina ridstövlar, de kan bli lite halare möjligtvis men greppet är fortfarande bättre än andra stigbyglar.

Enda nackdelen som jag kan se är att de inte fungerar lika optimalt om du inte har Free Jumps stigläder, hade från början vanliga stigläder och stigbygeln vart INTE lika bra eller optimal. Så köpte deras Free Jump stigläder och det vart stor skillnad.:up:

Att hänga upp dem kan vara lite trixigt, brukar själv bara lägga dem i kors över sadeln om jag inte orkar sätta upp dem optimalt.
Såhär ser mina stigbyglar ut efter 3 års aktiv användning:

Måste också tillägga att jag skött mina pedantiskt och sköljt av dem/borstat bort smuts efter varje användning.:D:love::angel:.

Dessa är värda pengarna.

Enda negativa jag kan komma på är att de inte går sönder i första taget , är dock väldigt tacksam för det men hade gärna haft ett par rosa eller bruna också. Men det får vänta tills dessa ger upp, något de inte kommer göra de närmaste året/åren.:p:cautious::D.
free-jump-soft-up-pro-röda-stigbyglar.jpg
free-jump-soft-up-pro-röda-stigbyglar-1.jpg

Jag har ägt mina Free Jump Soft Up Pro sedan 2012, köpte dem för att jag hade stora problem med mina knän och de gamla stigbyglar gjorde även att min hälsena som jag skadade som barn spökade emellanåt.
För mig var det en investering i både säkerhet och för min ryttarhälsa. För det första så är greppet grymt och det är omöjligt att flytta foten om du inte lyfter den ifrån stigbygelplattan och sedan flyttar foten. Alltså du sitter fast i princip ( i varje fall med mina Guarnieri Veredus ridstövlar :p). Piggarna rostar inte så länge du ser till att ingen smuts fastnar emellan piggen och plasten.
Är otroligt bra och knarrar eller låter INTE på vintern som vissa stigbyglar kan göra, de blir inte kalla och spricker inte heller (har ridit i -25 minus med dem).
Har idag inga problem med varken knän eller hälsena utan det är precis som det ska vara och var innan jag skadat dem.
Ramlar du av så flexar stigbyglen ut på utsidan så att du inte fastnar, har aldrig fastnat i dem de 3 år jag haft dem och jag har åkt av x antal gånger. Inte ens de gånger jag ramlat av på ett knasigt sätt så jag skulle ha fastnat med andra stigbyglar.
De hänger alltid så att det är extremt lätt att fånga dem om du skulle tappa dem.

När dem blir lortiga så har jag inte märkt att greppet försämras, men har otroligt bra sula på mina ridstövlar, de kan bli lite halare möjligtvis men greppet är fortfarande bättre än andra stigbyglar.

Enda nackdelen som jag kan se är att de inte fungerar lika optimalt om du inte har Free Jumps stigläder, hade från början vanliga stigläder och stigbygeln vart INTE lika bra eller optimal. Så köpte deras Free Jump stigläder och det vart stor skillnad.:up:

Att hänga upp dem kan vara lite trixigt, brukar själv bara lägga dem i kors över sadeln om jag inte orkar sätta upp dem optimalt.
Såhär ser mina stigbyglar ut efter 3 års aktiv användning:

Måste också tillägga att jag skött mina pedantiskt och sköljt av dem/borstat bort smuts efter varje användning.:D:love::angel:.

Dessa är värda pengarna.

Enda negativa jag kan komma på är att de inte går sönder i första taget , är dock väldigt tacksam för det men hade gärna haft ett par rosa eller bruna också. Men det får vänta tills dessa ger upp, något de inte kommer göra de närmaste året/åren.:p:cautious::D.
free-jump-soft-up-pro-röda-stigbyglar.jpg
free-jump-soft-up-pro-röda-stigbyglar-1.jpg
Här är en till som alltid sköljer av sina, noga med att de ska se rena & fina ut :) Har dock inte Free jumps stigläder, utan vanliga. Vill du utveckla svaret vad som blev bättre med dem? Funderade på dem innan när jag köpte stigbyglarna, men de kostar ju trots allt en slant så :o

@Mussea Då är vi inte ensamma ;).

Visst kan jag det, när jag red de få månader jag gjorde med vanligt stigläder i mina Soft Up så upplevde jag stigbygeln som att bli mera ostabil och inte lika välbalanserad som den egentligen skulle vara. Dessutom så förlorade den sin sviktade förmåga (den försämrades i varje fall).
Jag tänkte inte så mycket på det då, för jag trodde att det skulle vara så helt enkelt, men när jag sedan fick hem stiglädren och böt till dem så vart stigbygeln mera stabil, den sitter som berget i stiglädret och glider inte runt (som den gör i vanliga läder), att den sedan hänger precis som den ska. Stiglädret är otroligt bra då det inte blir uttöjt heller, har använt mina i 3 år och nu är dem inne på sista versen då jag fick ett "Måndags exemplar". Men min pappas är fortfarande som nya.
Enda negativa med stiglädret är att de är svåra att få dit på visa sadlar, men när de väl sitter där så sitter det kvar. (De är tjockare än vanliga stigläder).
Sedan så kan man häkta av stigbyglarna lättare också med Free Jump stiglädren, inte ett dugg svårt. har själv gjort det på hästen när han skrittat på fyrkantspåret och det tog 10 sekund max.
Så stor kärlek åt lädren :love:.
Ska lämna in dem till en skomakare som kan sy fast lädret igen eller eventuellt köpa nya.
Helt klart värt pengarna :D.
20121212-202410.jpg

Sedan så får man dem i en snitsigt snygg påse också för förvaring :o

Upptäckte dock att mina faktiskt heter Freejump Innovative Soft Up Pro och inte bara Soft Up Pro. :p Men vad jag vet så är det detsamma förutom att dem köptes i Italien och inte i Sverige då ;). Finns kanske någon skillnad men vet inte vilken så här på rak arm.:angel:

Glömde också, storlekarna är lite knasiga på Stiglädren, jag köpte M och de passade men pappa som är 170+/- ett par cm fick lov och byta till L. Alltså har du längre ben så kan det mycket väl vara så att du måste gå upp en storlek :p

Sedan så ger den "bredare plattan" bättre grepp emot sadeln också = ingen risk att du nyper dig själv eller att skänkeln dansar runt ;).

Glömde också, storlekarna är lite knasiga på Stiglädren, jag köpte M och de passade men pappa som är 170+/- ett par cm fick lov och byta till L. Alltså har du längre ben så kan det mycket väl vara så att du måste gå upp en storlek :p

Sedan så ger den "bredare plattan" bättre grepp emot sadeln också = ingen risk att du nyper dig själv eller att skänkeln dansar runt ;).
Tack för svar!
Då de kostade en slant och jag hade fungerande stigläder lät jag det bero, men gör det så stor skillnad kommer de nog hamna på min "vill ha" lista ändå. Mer stilla skänkel är önskvärt. Får se om jag hittar de i någon rea korg på horse showen tros. Jag är ca 165, ska jag då har strl S då?

@Mussea Det beror ju på hur långa ben du har, själv har jag normalt långa ben för min längd och har S. Är du inte jättelång så tror jag att S ska passa, men du kan ju fråga och höra dig för i butiken? ;)
Som jag sa min pappa har långa ben och fick gå från M till L för att de var på tok för korta, så gissar att S passar dig möjligtvis M, men de blir nog lite för långa :angel:.

@Mussea Det beror ju på hur långa ben du har, själv har jag normalt långa ben för min längd och har S. Är du inte jättelång så tror jag att S ska passa, men du kan ju fråga och höra dig för i butiken? ;)
Som jag sa min pappa har långa ben och fick gå från M till L för att de var på tok för korta, så gissar att S passar dig möjligtvis M, men de blir nog lite för långa :angel:.
Jag har rätta korta ben så då blir det nog bäst med S, tack! Får klart fundera vidare...

Hej! :D
Jag är nyfiken om vad ni tycker om Freejumps soft up pro stigbygeln använder ni den själv och vad tycker ni om den. Nackdelar och fördelar ? Vad är det positiva eller negativa med dom? Jag funderar på att köpa sådana men vill veta lite vad ni tycker om dem. :D

Så skriv så mycket ni vet och tycker! :up::banana:
Jag gillar den breda fotplattan, och att det är piggar så man får bättre fäste.
Ett plus för mig, är också att de är lätta att hålla rena & fina, bara skura runt lite med borste & vatten.
Finns ju även i flera fina färger, själv har jag lila.
Nackdelen är som andra nämnt är priset, är ju rätt dyra. Det är svårt att dra upp dem mot sadeln så man får ha de hängandes rakt ner. Jag har mina hängandes i stigbygelpåsar.
De är lätta att kroka av & på, på stiglädret.

Jag tycker dock att jag får bättre fäste i dem, om jag rider med antingen stövlar eller skor & chaps.
Har jag bara skorna så tappar jag på något sätt fästet, och foten halkar runt mer. Vet inte riktigt varför

Älskar mina soft up :love:

Den enda nackdelen jag ser är priset, jag gav 2599 kr för mina och det är alldeles för mycket.
På plussidan så är de dock värda det! Den breda fotplattan ger bra grepp, mina skänklar är mycket mer stabila och sitsen är bättre. Ett annat plus är att de är lätta av ta av/på så att man kan använda samma stigbyglar till flera sadlar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 069
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 214
Senast: malumbub
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024