Freefarm??

Centaur

Trådstartare
Kollade lite på den sidan, och iflg dom så får mina hästar VÄLDIGT mkt mera mat än dom "behöver". Jag anser att mina hästar är i fint hull, så vad är det för snåla mängder dom räknar med? :confused:

Vad är era erfarenheter av den här sidan?
 
Jag tycker också att detas uträkningar blir lite i snålaste laget.
Min häst skulle magra bort om jag skulle ge det dom rekomenderade
Kanske funkar den bra för vissa typer av hästar.
 
Hur många mj tyckte de var VÄLDIGT mycket mera?
Hur många mj går din häst på?
 
Kommer ej håg nu, men iflg dom så skulle ha kunna äta 9kg hö och inget annat, han äter nu tio kg hö, 1kg lusern och 1.7kg Eggersman classic müsli och är i fint hull..... :smirk:

Visserligen räknat på "deras" hö, då jag nyss har fått hem nytt.
 
Jag måste lägga på 100 kg till för att det ska stämma på min polla. Dvs hon väger 520 kr så sätter jag vikten på 620 kg.
Sen tycker inte jag att deras "normalhö" är normala när jag gämför dom analyser jag har sett här och mina egna.
 
Det finns många hästar som går på "bara" grovfoder. Vårt stall har ett hö med 8,3 mj och 68 smrp och det behövs knappt något kraftfoder alls.
 
Ps Freefarm räknar rätt om man ska gå efter tabellerna på energi och protein men räknar fel på mineralerna och det blir fel kvoter. Sen e det inte alla hästar som kan gå efter vad tabellerna säger. Många fullblod tex kräver en hel del mer.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 223
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
533
Senast: Sesca
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
749
Senast: Luff
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
689
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp