Freefarm-inga mineraler?

P

Piggelin

Hej!
Jag brukar analysera höet och räkna ut egna foderstater men på det hö jag har nu saknar jag analys och gick för enkelhetens skull in på freefarm för att snabbt få en fingervisning om en av hästarnas foderstater.
Fick fram att jag ska ge mer protein (1 kg lucern räckte) men då kunde jag inte ge mineraler utan att få en varning med fråga om jag verkligen skulle ge så mycket mineraler (minsta vikten, 0,005kg).
Min fråga är nu, vågar jag ta bort mineralerna om jag ger 1 kg lucern istället? Eller är det dumt iom att jag inte har räknat med analyserade värden? Att hästen alltid ska ha mineraler (tom under betessäsongen) är något jag fått itutat mig av andra, mer hästkunniga än mig, sedan många år.

Jag är medveten om att det inte går att räkna ut en exakt foderstat utan analysvärden men för er som brukar räkna ut foderstater med hjälp av freefarm utan analyserat hö....följer ni deras råd och tar bort mineralerna om ni får samma fråga som jag fick?

Tacksam för synpunkter!
 
Men du, du kan INTE räkna foderstat utan en analys på höet. Det finns inga standardvärden på hö, bara idealvärden. Och det är verkligen inte alla höpartier som har idealvärden..

Gör en analys istället och räkna ordentligt! :)
 
MIn erfarenhet av freefarms mineralvärden är att dom ligger för lågt.
 
Varför använder du inte Optignägg ? I många inlägg har det sagt om och om igen att: Det gamla freefarm programmet har för låga värden...så använd inte det.
 
Fast om hon inte har någon analys så e inte optignägg någon idé heller. Optignägg räknar inte på ca/mg kvoten heller.
 
Nä, jag vet väl det...men ställde bara en undrande fråga varför folk envisas med det gamla programmet....Ca/mg kan man väl räkna ut för hand.. :smirk:
 
Tack Nina för din synpunkt, även om den inte hade något med min fråga att göra ;)
 
Hade ingen aning om att det finns något som heter Optignägg. Hinner inte kolla in på buke så ofta så jag har missat ditt "tjat" i andra inlägg. Sorry!
Men tack för tipset, ska genast gå in där och räkna! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 876
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 176
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 349
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Hej! Har en ridtravare född 09, sto som behöver gå upp i vikt. idag äter hon: 8kg hö med bra värden 2,5 kg lucern 20ml potatisprotein...
Svar
18
· Visningar
1 419
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp