"Fredens religion"

landsbygdsbo

Trådstartare
Går Söder ut med, underförstått att man kan lasta Islam för de terrordåd enskilda fanatiker utför.
I den logikens namn måste vi väl ta avstånd från allt vad norrmän heter, för de, genom sin representant, mördar ju kallblodigt barn.

För min egen del har jag både norrmän och Muslimer som goda vänner, alltså är även jag en terrorist i hans ögon?

Ja ut med dig. Jag lär nog tillhöra packet också, jag är invandrare eftersom jag varit skriven utomlands i tio månader och sedan vandrade in. Dessutom journalist i grund och botten. Och med en säkert snart muslimsk man från mellanöstern. Jisses. Det är öppet för ett drama.

Det vete katten om jag vågar gå till jobbet nästa vecka - flera av mina kollegor är muslimer. Och vad gör jag om jag måste ringa en muslimsk läkare mitt i natten? Ska jag låsa in mig på dass?:eek:

Det vete katten om jag vågar gå till jobbet nästa vecka - flera av mina kollegor är muslimer. Och vad gör jag om jag måste ringa en muslimsk läkare mitt i natten? Ska jag låsa in mig på dass?:eek:

Du får helt enkelt förhöra dig (från bakom den låsta toalettdörren) om denne är troende muslim eller ej givetvis! :up:

Vi får definitivt ta avstånd från kristendomen också. Räknat i antalet dödsoffer är det den avsevärt blodigaste religionen. Riv alla kyrkor och inget julfirande i år!

För att inte tala om hinduism (flest hedersbrott) och buddism (flest barnäktenskap), eller är det tvärtom? Har för mig dock att buddism har skördat flest dödsoffer genom tiderna, ingen källa på det dock utöver en föreläsning på SU. Jisses. Vi ska inte ha någon religion med andra ord. Alls. Någonsin.

För att inte tala om hinduism (flest hedersbrott) och buddism (flest barnäktenskap), eller är det tvärtom? Har för mig dock att buddism har skördat flest dödsoffer genom tiderna, ingen källa på det dock utöver en föreläsning på SU. Jisses. Vi ska inte ha någon religion med andra ord. Alls. Någonsin.

Vad jag hittade när jag googlade var att 91% av hedersmorden i världen begås utav muslimer och att de länder med flest barnäktenskap oftast har Islam som största religion. Flest dödsoffer genom tiderna är antingen Islam eller Kristendomen.

Tycker att SD har hemska värderingar och i synnerhet Björn Söder, men jag tycker fortfarande inte att man ska släta över det som hänt för att det råkar vara väldigt "inne" att stå upp för islam. Att kallblodigt mörda människor kommer aldrig bli okej i min värld, oavsett hur många andra religionsextremister som gjort liknande saker innan.

Tycker att SD har hemska värderingar och i synnerhet Björn Söder, men jag tycker fortfarande inte att man ska släta över det som hänt för att det råkar vara väldigt "inne" att stå upp för islam. Att kallblodigt mörda människor kommer aldrig bli okej i min värld, oavsett hur många andra religionsextremister som gjort liknande saker innan.

Fast islam och terrorism utförd i islams namn är inte samma sak. Därför kan man helhjärtat stå upp för människors rätt att välja livsåskådning, utan att släta över något som hänt.

ALLT våld som sker i en religions namn är förkastligt (eller tja, allt våld då). Att säga att en religion är mer våldsbenägen än någon annan är barockt, alla religioner har vid någon tidpunkt utsatt oliktänkade för våld.

Att sedan extremister sas kidnappat islam precis som rasisterna/nynazisterna försökte göra med svenska flaggan och torshammaren är inte något som ska göra att vi ska dra dem över samma kam. Jag blir skitförbannad om någon försöker bunta ihop mig med den som inte är min talman, den personen representerar inte något jag är. Detsamma gäller givetvis muslimer, hinduer osv.

Men vi måste skilja på islam/muslimer och terrorister/fundamentalister. Klart som fasen man står upp för muslimer, judar, hinduer, kristna eller vilka som nu är utsatta, religionsfrihet och yttrandefrihet är något av det finaste vi har.

Björn Söder är en exeptionell rövhatt enligt min ringa mening. Då åsyftar jag alltså individen/fundamentalisten Söder.

ALLT våld som sker i en religions namn är förkastligt (eller tja, allt våld då). Att säga att en religion är mer våldsbenägen än någon annan är barockt, alla religioner har vid någon tidpunkt utsatt oliktänkade för våld.

Barockt eller ej så är det ju sant. Om man jämför Islam eller Kristendom med Jainism så är de två första mer våldsbenägna ur alla tänkbara perspektiv. Oavsett om man ser till hur mycket våld som ar begåtts i religionernas namn, hur mycket våld som begås i religionernas namn, eller hur mycket uppmaningar till våld det finns i diverse heliga texter.

Går Söder ut med, underförstått att man kan lasta Islam för de terrordåd enskilda fanatiker utför.
I den logikens namn måste vi väl ta avstånd från allt vad norrmän heter, för de, genom sin representant, mördar ju kallblodigt barn.

För min egen del har jag både norrmän och Muslimer som goda vänner, alltså är även jag en terrorist i hans ögon?

Antar att du inte har FB eller läser Amerikansk press? "Fredens religion" är ett citat från Barak Obama.

Vad jag hittade när jag googlade var att 91% av hedersmorden i världen begås utav muslimer och att de länder med flest barnäktenskap oftast har Islam som största religion. Flest dödsoffer genom tiderna är antingen Islam eller Kristendomen.
återigen, 1/2av andra världskrigets i Europa offer får man tillskriva kommunismen sedan får man lägga till Lenin o Stalins mördande av den egna befolkningen. Mao är väl den enskilt störste dödsåren och han var ju kommunist.

Fast kommunism är ingen religion...
Inte? Vad är då en religion? en inställning hur livet ska levas, hur man ska interagera mot andra människor.
Åt var o en hans behov, från var o en hans förmåga. det är väl så nära en kristens inställning att dela med sig.

Liknande trådar

Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
30 568
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter