Fräscha upp ett portugisiskt stångbett?

Spirit

Trådstartare
Jag har inte ridit på stång & kapson på snart 1½ år, vi har använt antingen tränsbett eller pelhambett.

Nu ska vi fotograferas för en god sak & jag har letat upp & putsat upp vårt spanska träns & espaniola delux sadeln.
Ett litet krux är att oljan som mitt portugisiska stångbett var insmord med har tydligen avdunstat/försvunnit & det har nu rostat på skänklarna.
Det är svart.

Kan man putsa bort rosten & olja in det igen, så det blir svart & snyggt eller det är kört lopp?
Eller ska jag slipa den med stålull & måla om den?

Det är inte jätterostigt, utan har lite rostfält, stabilisator pinnen som håller ihop skänklarna är helt rostig, men den syns ändå inte på bild ;)

Någon som har tips? Och vilken olja ska jag använda?

Eller det är bara att gilla läget?

Sv: Fräscha upp ett portugisiskt stångbett?

Prova stryk på lite olivolja bara, så ser du om rosten "försvinner". Annars hade jag tagit lite svinto och gnuggat och sedan oljat.

Håller med! Mina bett har rostat lite här o där på skänklarna, men med olivolja/matolja på ser de svarta ut igen. Finns kanske risk att det blir för blankt och järnfärgat om du slipar bettet! Hellre behålla ytan som den är o olja. Oxideringen är väl bara utvändigt och kan slipas bort?! tror jag iaf..

Jag har "lackat" mina bett med linolja. De blir jättefina, även om de är rostiga, och det rostskyddar. Skrev till nån på PM om det, kanske kan vara nåt att sätta in här med?

Jo, jag har gjort det med mina järnbett och det blir jättebra. De får en liten hinna av rödglans, men den syns bara om man verkligen tittar närmare. Beroende på om ditt bett är rostigt innan eller inte, så blir bettet mer rött. Om du har ett sprillans nytt, så syns det inte. Jag har inte än fått mina att rosta.

Jag lägger in bettet på ett folie i ugnen och sätter på ugnen på högsta max. Den får ligga där inne ett tag så att det blir rejält varmt. Tar ut plåten och penslar på linoljan överallt. Ta bort bossetter innan!

Var noga med att ha en pensel som är av riktig borst, så du inte avnänder plastborts. Du kan kolla penseln med en tändare. Om inte håren smälter när du eldar lite på den så är det ren borst.

Man penslar på hela bettet, och in i ugnen igen. Det kommer ryka lite och lukta en del, så det gäller att ha fläkt på. När all olja är inkokad i järnet tar du ut och penslar igen. Det kan ta upp till 2 timmar att få bettet helt torrt. Om du får några droppar som hänger ner någonstans ifrån gör det inte så mycket, man kan gnugga bort överflödigt lin med trasa när bettet svalnat.

Du kan lägga hur många lager som helst, det kan bli lite gummiaktig hinna på om man tar för mycket som går att gnugga bort, men det blir inte lika snyggt då. Pensla hellre tunnt och fler gånger ;)

Lycka till!

Håller med! Mina bett har rostat lite här o där på skänklarna, men med olivolja/matolja på ser de svarta ut igen. Finns kanske risk att det blir för blankt och järnfärgat om du slipar bettet! Hellre behålla ytan som den är o olja. Oxideringen är väl bara utvändigt och kan slipas bort?! tror jag iaf..

Det ser ut att sitta ovanpå bettet, ska prova lite med en stålborste när sambon kommer hem, sen olja med olivolja.
Ska sen skaffa linolja & göra som Kokaburra skrev i sitt inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka