Från stall till lösdrift

Constance

Trådstartare
Vet inte om denna tråd ligger rätt, annars får moderaterna flytta den...

Jag har bestämt mig för att köpa en häst, om den går igenom besiktningen vill säga. *hoppas*
Nu till mitt problem; jag har bara två boxplatser i mitt lilla stall och jag får inte plats med fler. Hästen är uppstallad ca 8 mil från mig. Är det för jobbigt för en häst att flytta till ett nytt ställe och få gå ute dygnet runt nu när den är van att komma in på kvällarna? Eller ska jag vänta tills det blivit varmare? Isf får jag betala en månadshyra till hästen vilket inte är något problem i sig, det är bara det att ägaren inte har så mycket tid till honom så då får jag åka dit flera ggr i veckan och rida honom.
Vintern måste ju ta slut någon gång, och fortsätter det som det gör nu, med sol på dagarna och bara någon minusgrad, så borde han klara sig?

Hur skulle ni ha gjort?

I sommar ska jag bygga om i pappas ladugård så jag får ett större stall, så till nästa vinter är det klart! :)

Sv: Från stall till lösdrift

Jag hoppas att du inte hade tänkt att han skulle gå ute ensammen hela nätterna? Har du ligghall och sällskap borde det inte vara något större problem, i annat fall tycker jag du ska låta honom stå kvar och ev. ställa av honom tills du kan ta hem honom.

Nej nej, jag skulle i så fall låta min två hästar gå ute med honom. Jag har en stor "ligghall" med 3 väggar och massa spån i...

Men i sånt fall, om du har ligghall och sällskap är det väll inga problem? för om den fryser har den ju nånstans att krypa in, och så har den en liten "flock".

Senast ändrad av en moderator:

Mm precis. Och så får de hö flera ggr om dan samt fri tillgång på halm om de vill ha nåt att göra...

aa och då fryser dom inte, för hästar får upp värmen genom att äta. (om det nu vore så för oss:love: hehe) så dina hästar lär ju ha ett paradis, eftersom du hade ne ganska stor ligghall, och dom bara kommer vara 3. våra hästar var ligghall på gränsen för liten. dom är 6 + 3 föl. men stona använder ligghallen som en toalett för det mesta :mad: . Men jag tycker värkligen att du kan köra hem din häst och ha den med dina andra.:)

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
5 412
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 441
Senast: Smurfoff
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama