Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Jag tror den springande punkten på användandet av ligghallen eller inte helt beror på hur hästarna trivs i sin ligghall. Mina har alltid älskat sin inomhuslekplats.
..eller hur mycket de trivs i sina hagar ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Ja de som har större besvär med insekter än andra står oftare eller längre i lästallet.
Men sett till hästens natur så borde de föredra öppna vidder med stor rörelsefriehet. Uppväxtmiljön kan ju spela viss roll, de flesta av våra killar har vuxit upp på stora ytor, upp till 650 ha och andra är födda på Island. Så de har fått vara hästar fullt ut och är så fortfarande :)
De rör sig på mellan 4-8 ha beroende på hur mycket jag öppnar, så de inte får i sig för mycket på betet. Har lite mindre hästar på gården just nu, 10 st. rena semestern :D

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift 24/7/265
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Sen vill jag förtydliga lite grann, ligghall och vindskydd skiljer sig avsevärt.

En ligghall är ett måste om hästen går ute dygnet runt, medan det räcker med vindskydd för hästar som stallas in dagligen men vistas ute mer än 16 timmar per dygn.

Ligghallen måste kunna erbjuda ett torrt och mjukt ligg underlag, det är inte ett måste i ett vindskydd även om marken ska vara torr och dränerad.

Andra stycket stämmer dock inte riktigt. Vistas hästarna ute mer än 16 h per dygn ska de ha tillgång till ligghall eftersom de räknas som utegångsdjur.
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Okej, ja något annat motsvarande fungerar också så ordvalet ligghall var fel. Men det jag ville få fram var att det skiljs inte på hästar som är ute mer än 16 h per dygn men är inne på stall några timmar och de som går ute dygnet om. Det är inte så att vindskydd är tillräckligt i det ena fallet men inte i det andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Skillnaden är att för hästar som stallas in nattetid, även om de går ute t ex 16 timmar. Så behöver de inte ha samma standard på underlaget som t ex lösdriftshästar, då det här krävs torrt, mjukt liggunderlag. Vindskyddet kräver torrt och väldränerat underlag.
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Är de ute mer än 16 h per dygn räknas de som utegångshästar och omfattas av samma krav som de som inte tas in på stall alls. Är de ute upp till 16 h finns inget krav på skydd i hagen alls. Finns inget mellanting där det bara krävs vindskydd.
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Mina gillar också sin ligghall och är där i stort sett varje natt, men riktigt klara, stilla och kalla vinternätter när det kan vara minus 15 då står de gärna vid stenmuren istället klockan kvart över fem när jag ska till jobbet ;) Skrämt livet ur mig några gånger i början då jag inte alls väntade mig att träffa på dom där men det är en poppis plats vissa nätter :)
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Och mina använder inte ligghallen förrän det är snö, typ. Då går de in och lägger sig och sover där, annars aldrig. Visst står de inne vid busväder, men annars är de nästintill jämt ute:)

Och de sover på förmiddagen, hela gänget, i omgångar:D
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Och de sover på förmiddagen, hela gänget, i omgångar:D

Jepp det gör mina med, snarkar högt så det hörs ända fram till huset :D

Men allra mest använder de den faktiskt på sommaren även om de som sagt gillar den året runt men ju varmare och ju mer insekter desto fler timmar tillbringar de därinne
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Detta hände för några år sedan, i min grannkommun (Nybro) fick en kompis besök av en djurskyddsinspektör med mkt egna åsikter som hävdade att betessäsongen var över 1 september( till 1 maj), och därefter var min kompis tvungen att se till att hennes hästar hade en ligghall annars skulle inspektören utfärda ett vite. Min kompis byggde en ligghall i hagen. Året efter övertog Länsstyrelsen djurskyddet från kommunerna och anställde egna djurskyddsinspektörer. Min kompis var sen på ett föredrag som Länsstyrelsen hade och frågade då om reglerna angående ligghall/vindskydd och vilka datum det gällde och fick då svaret att inga fastställda datum fanns utan det är som det har diskuterats i denna tråden. Så innan kunde en enskild inspektör har egna åsikter och hota med vite och det kunde skilja sig i olika kommuner bredvid varandra. :crazy:
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Detta hände för några år sedan, i min grannkommun (Nybro) fick en kompis besök av en djurskyddsinspektör med mkt egna åsikter som hävdade att betessäsongen var över 1 september( till 1 maj), och därefter var min kompis tvungen att se till att hennes hästar hade en ligghall annars skulle inspektören utfärda ett vite. Min kompis byggde en ligghall i hagen. Året efter övertog Länsstyrelsen djurskyddet från kommunerna och anställde egna djurskyddsinspektörer. Min kompis var sen på ett föredrag som Länsstyrelsen hade och frågade då om reglerna angående ligghall/vindskydd och vilka datum det gällde och fick då svaret att inga fastställda datum fanns utan det är som det har diskuterats i denna tråden. Så innan kunde en enskild inspektör har egna åsikter och hota med vite och det kunde skilja sig i olika kommuner bredvid varandra. :crazy:

Ja vissa är ju envisare än andra.:(
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Så innan kunde en enskild inspektör har egna åsikter och hota med vite och det kunde skilja sig i olika kommuner bredvid varandra. :crazy:

Förhoppningsvis är det väl bättre nu och det var väl delvis därför Länsstyrelsen tog över?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 196
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: jemeni
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 925
Senast: Freazer
·
Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 512
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp