Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

maria_b

Trådstartare
Någon som har koll på hur länge det är okej att hästar går ute dygnet runt i hage utan vindskydd?

Mvh Maria
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Okej, jag hade för mig att det var något datum enligt svensk djurskyddslag då det var "deadline" för att ha vinsskydd i hagen?
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Nej det finns inget datum det är som lady-vip säger.
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Det går inte att sätta ett datum för ett avlångt land som Sverige. Skåne och Norrland har helt olika förutsättningar.
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

KL

Är det inte vid en dygns temperatur under 5 grader som man räknar att inte betestillväxt sker ?
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Okej tack då vet jag :) Hade nog blandat ihop det med något annat då :)
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Sen vill jag förtydliga lite grann, ligghall och vindskydd skiljer sig avsevärt.

En ligghall är ett måste om hästen går ute dygnet runt, medan det räcker med vindskydd för hästar som stallas in dagligen men vistas ute mer än 16 timmar per dygn.

Ligghallen måste kunna erbjuda ett torrt och mjukt ligg underlag, det är inte ett måste i ett vindskydd även om marken ska vara torr och dränerad.
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Då är det ligghall jag syftar på! Frågan är egentligen hur länge det är okej enligt djurskyddslag att ha hästarna ute dygnet runt i beteshage med träd och stödfodring. Menar om det finns någon lagsadgad gräns eller rekomendation, utöver sunt förnuft såklart!
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Så länge det är betestillväxt behöver man ingen ligghall när hästarna går ute dygnet runt. När exakt är väldigt lokalt beroende på vart i landet, därför finns det nog ingen uttalad tidpunkt direkt som så..

Det sunda förnuftet säger i alla fall för mig att det är rimligt eftersom att det med bestämt tidsgräns för hela landet annars skulle försvåra/omöjliggöra betesgång i vissa fall.
Det gäller ju några få månader om året när hästarna går på bete och vädret är gynnsamt med snälla temperaturer..regnar det finns det täcken exempelvis att ta till.

Däremot ska hästen alltid erbjudas torra liggplatser så det är ju inte så troligt att en konstant blöt hage bara för att det är betestillväxt heller skulle anses som riktigt ok, vilket dock inte är så troligt eftersom att det torkar upp om det regnar väldigt fort.
 
Senast ändrad:
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Finns bara den gränsen. I Skåne har jag haft hästarna på bete till november, ibland bara till oktober, beroende på väder. Men i Norrland har väl snön börjat komma då, så tidsgräns är ju svårt.
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Brukar ha som regel att när gräsmattan inte behöver klippas längre då är dags att stalla in. Men i regel har jag ute hästarna till mitten av september ibland längre beroende på väder och temperatur och betestillgång. Brukar stödutfodra i slutet aug/september, vi har inte så stora betesarealer men finns det fortfarande tillväxt om än liten så får de gå ute och norpa det sista med ev täcke på.
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Sen vill jag förtydliga lite grann, ligghall och vindskydd skiljer sig avsevärt.

En ligghall är ett måste om hästen går ute dygnet runt, medan det räcker med vindskydd för hästar som stallas in dagligen men vistas ute mer än 16 timmar per dygn.
Källa på detta?
Och vad är skillnaden, enligt din definition?

Jordbruksverkets definition på ligghall är 3 väggar och ett tak.
(den djurskyddsinspektör som jag frågade om din kommentar såg mest ut som ett frågetecken)
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Vet inte om det finns något definitivt mer än att just ligghall har en definition. Men ett vindskydd behöver ju t ex inte ha tak utan kan vara ett plank eller något i naturen som gör att man kan få skydd mot vinden.
Förr var ju ligghall att räkna som stall och krävde förprövning om hade den mängden hästar men det har aldrig ett vindskydd gjort. Idag är ju reglerna ändrade och man kan bygga ligghallar för upp till tio hästar utan förprövning. Men också utfodringsplatser med tak utan väggar som ju inte blir varken ligghall eller vindskydd kan byggas utan förprövning.
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Källa Jordbruksverket

Med ligghall menas ett stall med liggplatser med tre väggar och tak för lösgående djur där det ska finnas torra och rena liggplatser till alla djuren. Djuren hålls inte instängda i stallet utan kan själv välja när de vill använda det. En ligghall kan användas istället för stall under den kalla perioden av året.

Med vindskydd avses byggnad som endast avser att ge väderskydd, oavsett hur det ser ut. Vindskyddet kan vara utformat som en ligghall och användas som det under den kalla perioden av året, men uppfyller det inte kraven för en ligghall så är den ej godkänd som enda förvaringsplats under den kalla delen av året.

Ts: Den sk kalla delen av året, när betestillväxten inte anses ske längre, och när djuren ska ha tillgång till stall eller ligghall, inträffar när medeltemperaturen är 5 plusgrader eller lägre en vecka i sträck på hösten. Som flera har skrivit så är det olika tidpunkter över landet, och olika tidpunkter från år till år på samma plats.
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Det beror på vem du frågar ;)

Hästen svarar i regel under sommar och insektssäsong samt hög värme.
Lagen säger under icke betessäsong.

Varma sommardagar står de större delen av dagen i lästallen, under natter ute.
Vintertid är de aldrig i lästallen.

Rolle
IpL
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Det beror på vem du frågar ;)

Hästen svarar i regel under sommar och insektssäsong samt hög värme.
Lagen säger under icke betessäsong.

Varma sommardagar står de större delen av dagen i lästallen, under natter ute.
Vintertid är de aldrig i lästallen.

Rolle
IpL
Och det beror inte på rasen heller. Rolle har islands hästar och jag har t ex mycket fullblod i mina hästar. De gör likadant sommar inne nästan hela dagen vinter ute hela dygnet ;)
Men lagen har bara krav på det under vintern.
 
Sv: Från när behövs vindskydd i hagen? (månad)

Och mina unghästar har alltid använt ligghallen även vintertid faktiskt nästan alltid efter ljus och mörker, efter det blivit mörkt höst/vinter har de ytterst sällan valt att vara ute är de utanför när det är mörkt är de nästan alltid precis utanför. Nu har mina väldigt stor plats inne och den är ihopbyggd med stallet så de har tom plats att busa och leka inne vilket de alltså väljer i första hand. Nattetid sover de alltid i ligghallen.
Vid regn höst/vinter så slår det aldrig fel de har alltid valt ligghallen då, har faktiskt varit problem när de sen övergår till vanlig uppstallning att de blir helt förtvivlade när det är busväder och de inte kan fly in i ligghallen dagtid när de går i vanlig hage (så mkt tåligare hästar ger det att föda upp dem på lösdrift ;) ).
Jag tror den springande punkten på användandet av ligghallen eller inte helt beror på hur hästarna trivs i sin ligghall. Mina har alltid älskat sin inomhuslekplats.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 196
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 601
Senast: jemeni
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 925
Senast: Freazer
·
Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 512
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp