Från kallstall till lösdrift och hagbygge vintertid

MaRomer

Trådstartare
Fick ju oväntat ta hem mitt sto pga skada och nu har jag fått "dumpa" mina hästar 3 mil bort:( Jag tycker det är otroligt jobbigt och skulle vilja göra det lättare för min mamam (som tar i princip all skötsel). Shettisen har megapäls och jag är inte ett dugg orolig över att släppa honom på lösdrift. Stoet däremot har inte lika tjock päls och går täckad.

Funderar nu på att ordna så att ett av båsen (där det just nu förvaras en gammal tröska ) blir lösdrift åt dem. Just för att min mamma ska slippa mockning och in/utsläpp. Den kommer dock delas upp då jag har sto och hingst.

Men tror ni det skulle bli några problem att släppa ut henne på lösdrift? När det var -15 grader ute så var det -3 grader i stallet. Möjlighet att ta in dem vid riktigt kallt väder kvarstår ju.

Och om man nu kan göra det, hur gör man med hage på vintern? Går det få ner några stolpar? Eller är det borrmaskinen och plaststolp med järnspets som gäller? De hagar jag har nu ligger tyvärr inte i anslutning till stallet :/

Hur har ni gjort er lösdrift?
 
Sv: Från kallstall till lösdrift och hagbygge vintertid

Det känns som staketet blir större problem än att hästarna klarar att gå ute.
Jag skulle tömma båset och halma upp det.
 
Sv: Från kallstall till lösdrift och hagbygge vintertid

Jag har "ställt om" ett par klippta och täckade hästar till lösdrift så här års, och det har inte varit några problem.
Hur stort område är det som du måste stängsla?
 
Sv: Från kallstall till lösdrift och hagbygge vintertid

Nog inga problem att ställa om till lösdrift. Den som behöver gå täckad får gå täckad och se till att den är torr under sitt täcke så är det inga problem :)

Ang stängslingen så undrar jag om du ska stängsla och koppla ihop med befintliga hagar som finns? Om så är fallet och det inte är superlånga sträckor det rör sig om så kan du gjuta stolpar i fälgar.
Däck+fälg, stolp , sopsäck eller dyl och cement är det du behöver. Sopsäcken så inte cementen rinner ur fälgens hål, stolpen i fälgens center och gjut in stolpen i fälgen. Flyttbara men stabila stolpar som du kan flytta vid behov. Så kan du stolpa upp "ordentligt" när tjälen gått ur sedan. Annars är det nog jordborr som gäller nu när vintern är här.
 

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 190
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 928
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 766
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 170
Senast: Polibek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp