FrÅn GallopÖr Till RidhÄst

R

rosita

Har ett 4årigt fullblod direkt från banan.
Vad bör jag tänka på när jag ska omskola henne till ridhäst?
Nån som har erfarenhet av detta?
mvhR

Sv: FrÅn GallopÖr Till RidhÄst

............................................

Jag har omskolat en galoppör förut.
Det är väl o tänka på att, trots att de är vana vid ryttare o så, så kan dom oftast inte så mkt hjälper o sånt. (min fattade inte skänkel så bra)
Att ta det lugnt....de har ju oftast helt andra muskelgrupper som är utvecklade så de kan ju ta ett tag innan de börjar gå som en ridhäst i form.
Sen är det ju så indiviudellt beroende på hur den som haft den har tränat den. (en del kan ju va ridna lite grann som vanligt).
Lite ungefär som att rida in en unghäst.

Lycka till!

Äntligen ett svar och lite råd.....
Tack.
Många säger att bara för att det är ett fullblod från banan så måste jag aktivera och rida mycket för "de behöver det".
Jag tänker tvärtom, att hästa ska bli lugn först och att jag ökar ridning och aktivitet långsamt!!! Vem vet?
mvhR

Det får du nog om du slutar att putta och tjata...

när vi köpte vår galoppör så tog vi henne till en duktig vetrenär och massör som gick igenom henne.vi fick då en massa goda råd hur och var vi skulle massera vissa muskler,hur vi skulle träna just vår gumma som behövde mycket volter,serpentiner sidverts m.m för att mjukna.lycka till

Hej!

Jag har också en galopphäst som är under omskolning. För det första skall du titta över fodret. Är den het, byt tex ren havre mot foder med mindre energi, men tänk på att fullblod behöver mycket foder, oftast mer än vanliga halvblodshästar.

Hästen är skolad för att gå snabbt - dvs, en galopphäst springer snabbare ju mer tar i munnen - detta måste du tänka på - din häst måste få lära sig att en förhållning betyder nåt annat än vad den är van vid. Arbeta mycket med vikt och rösthjälper, så kan du sedan lägga till tygelhjälpen när den stannar med dem.

Rid inga snabbjobb. Den kan galoppera. Allt du gör skall göras i ett lugnt tempo. En galopphäst behöver lära sig "Lugna tempon" - galoppera snabbt kan den redan.

Är den nervös och ovan vid sitt nya liv - satsa på rutiner. Gå samma rundor, gärna med sällskap, tills den slappnar av. Ge hästen tid.

ÄR den sadelvan vid vanliga sadlar? ett tips är att skaffa en bra syntetsadel, tex de nya WIntec sadlarna som är helt outstandning i kvalitet idag. De är lättare och övergången från löpsadel till "vanlig" blir mindre.

Din häst behöver träna lydnad för skänkeln. Satsa på att rida den lång och låg, att lyssna på skänkeln som böjande och ställande och inte bara drivande. Ha tålamod.

Räkna med minst ett år om hästen kommer direkt från banan. Sedan kommer ju ha en superfin ridhäst!

:banana:

Tack för de bra tipsen,känner att de är nåt sånt här jag ska göra.
mvhR

rosita skrev:
Äntligen ett svar och lite råd.....
Tack.
Många säger att bara för att det är ett fullblod från banan så måste jag aktivera och rida mycket för "de behöver det".
Jag tänker tvärtom, att hästa ska bli lugn först och att jag ökar ridning och aktivitet långsamt!!! Vem vet?
mvhR

Alltså; aktivera och rida mycket betyder inte att du skall flänga runt i två timmar varje dag. Det är snarare omväxling du skall satsa på.

Jobba med psyket är lika viktigt / aktivering/ som att jobba fysiskt. Har du gjort något psykiskt ansträngande ena dagen, / tex ridit i ny miljö där mycket "hänt" eller ställt stora krav på en träning/ ge hästen dagen efter en lugnare upplevelse i trygg mijö där den kan slappna av. Kanske en rolig motionstur på en slinga där den är avslappnad och tycker om att gå.

man måste arbeta lika mycket med ett fullblods psyke som fysisk. Får den ingen chans till återhämtning kan det bli risk för överhettning, även om graden av detta är individuellt....Som för alla..

Min häst är just nu konvalescent och får "bara skrittas" och han är ett monster. Ett fulblod kan man inte bara "ställa av". Jag ser fram till när vi lovligt kan börja röra på oss lite mer,,,, :eek:

Din häst kan visst "vila" en dag i veckan, men se då till att du istället longerar den, eller går på promenad med den. Att bara låta den gå i hagen är oftast ingen hit. men din individ kansek är mer av den coola typen som inte kräver stimulans varje dag för att inte hitta på en massa hyss.... :crazy:

Lycka till!

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Träning Jag ska eventuellt köpa en galopphäst direkt från banan. Vad är era bästa tips vid omskolning? Undrar också hur mycket era fullblod...
Svar
4
· Visningar
931
Senast: MalanMjöl
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 711
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka