från ft-kort mm till första start

beauspirit

Trådstartare
hur går man till väga? vad ska fixas och tänkas på?
jag har en 6årig d-ponny som jag gärna vill starta nån deb. ft eller liknande på i år, men jag har inget FT-kort.
Hur tar man kortet? vad kostar det? hur svårt är det osv?
vilka mer papper måste fixas?

Hur går en Deb Ft för ponny till?
Vilka höjder i hoppning, svårigheter i terräng.
får man starta med ungponny?

Vi hade en terränghinderbana vid förra stallet så vi har hoppat terränghinder upp till 80 cm ungefär, upphopp, bankar, kombinationer, gravar, stighopp och ja allt vad det heter..
han funkar jättebra i terrängen så skulle så gärna vilja prova och starta honom i det!

så hjälp mig nu, hur gör man :) :confused:

Sv: från ft-kort mm till första start

ta kontakt me nån ft-tränare i ditt distrikt och fråga om de inte e märkestagning nånstans, då kan du ju hänga på!
de e ett teoriprov som grönt kort ungefär + ett temporidningsprov åsså ska man hoppa lite terränghinder åxå!

Sv: från ft-kort mm till första start

Ponny får starta i debutant när den är 5år.
Höjden i både hoppningen och terrängen är väldigt låg, ca 70cm. Det brukar inte vara några större svårigheter i terrängen heller.

Innan du startar ska du ta fälttävlanskort, det brukar finnas kurser nu. Kolla på ditt ridsportförbunds hemsida.

Ha det så kul :D

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 313
Senast: Alexandra_W
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 697
Senast: Habina
·
H
Fälttävlan Japp, nu har jag och min lilla ponny startat vår första riktiga fälttävlan, Vi startade redan ifjol en klubbklass, "mini" där...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: HoneysEmma
·
Fälttävlan När börjar ni introducera terränghinder för bäbisarna? Jag har en 3-årig d-ponny som är riden i 4 månader nu. Han är väldigt färdig i...
Svar
3
· Visningar
1 011
Senast: Nelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka