Från barbacka till sadel

Shaggy

Trådstartare
Eftersom jag inte haft någon sadel som passat min häst så har jag under tre månaders tid ridit barbacka. Igår fick jag hem en bomlös sadel för att prova den och såg verkligen fram mot att få rida i en sadel igen.
Jag konstaterade ganska snabbt när jag suttit upp att stiglädrena var alldeles för korta (gick inte att länga mer) och det kan ju bidragit till de problem som uppstod (ska prova med andra stigläder idag).
Då jag började rida kändes det som att sitta ovanför hästen vilket har varit ett av problemen för mig med att rida med sadel tidigare. Jag trodde att det problemet skulle bli mindre med en bomlös sadel eftersom den ska röra sig mer efter hästen än en "vanlig". Då jag började trava föll Novan på bogarna nåt rent otroligt och jag fick inte upp henne därifrån. Galoppen blev stötig utan bakbensaktivitet, det kändes som om hon använde bakbenen för att inte trilla omkull (i vanliga fall har hon en stor mjuk böljande galopp :love:). Mina ben flaxade omkring jag studsade upp och ner och allt kändes allmänt omöjligt.
Efter en stund tröttnade jag och tog av sadeln och red barbacka vilket både jag och hästen trivdes bättre med. Hon kom efter ett tag upp från bogarna och galoppen blev precis som vanligt. Jag ska givetvis prova att rida med sadel fler gånger nu men jag undrar är det någon mer som haft det här problemet eller är jag ensam??
Som det ser ut nu så blir det ingen sadel utan jag fortsätter med min barbacka ridning, men jag vill ju ha nån typ av sadel för att sprida trycket över Novans rygg.

Jag känner igen det det. Jag hade stora prpblem med sadel på min unghäst sedan första dagen. Med andra ord så har jag mer eller mindre ridit in henne barbacka. Hon är extremt känslig, lätt och mjuk - så barbacka bli det perfekt kombination.

Nu har jag hittat en sadel som passar bra. Men allra allra bäst går hon ändå när jag rider barbacka - för då rider jag bäst! Då rider jag mer med mage och kropp än med händer och ben...

Svårt att träna bort!

:crazy:/C

Måste kännas bra konstigt att sätta sig i en stum sadel när du ridit barbacka de sista 3 månaderna :D

Skönt att jag inte är ensam
Igår hade jag andra stigläder så dom blev lagom långa. Novan gick bättre igår men fortfarande känns det som om jag får signalerna långt efter att hästen har gett dom till mig. Jag studsade inte likan mycket men kunde fortfarande inte rida med kroppen utan det blev nästan bara skänkel och hand. Travarbetet blev rätt så okej till slut men galoppen :crazy:. Novan har som sagt världens underbaraste galopp men den är nog rätt lätt att störa. Tog av sadeln igår också för att se och jag hittade genast hem :smirk: :) :love:.
Ska försöka ikväll igen, skam den som ger sig :D

Hej!

Jag rider in mina hästar med en barbackasadel.
Den består av en dyna, gjord runt buken, och stigläder.
Jag själv var lite orolig med trycket på ryggen, så jag inskaffade en gelpad som jag stoppade in i dynan, och nu känns det bättre och trycket fördelas jämt och bra.

Så prova vet jag.
Har du provat en portugeisk sadel, med delad bom??
En mycket bra sadel och hästen får bättre bogfrihet samt sadeln är kortare än vanligare sadlar.

Sam

Hej!
Har funderat på att skaffa en barbackasadel, tycker att allt blir mycket mer ärligt och följsamt när man rider barbacka, men det är ju inte helt lätt med ryggraden som skaver lite väl därbak :) Undrar bara hur du satte i gelpaden i dynan, var du tvungen att klippa upp den eller hur fick du till det!? Det låter som en god ide att fördela trycket med en pad!Vad betalade du för din barbackasadel förresten?

Har du provat en portugeisk sadel, med delad bom??
En mycket bra sadel och hästen får bättre bogfrihet samt sadeln är kortare än vanligare sadlar.
Nej jag har inte provat en sån sadel. Var hittar man en sån?
Igår gick det inte heller bra med ridningen eller det gick väl okej men det kändes ändå inte bra. Jag hittar liksom inte hästen och min balans blir usel. Sadeln åkte av ganska snart. Ikväll ska en kompis följa med och titta och även prova att rida får vi se vad hon säger. Funkar det inte idag så ger jag nog upp projektet skaffa sadel för den här gången.

Hej!

Efter att ha ridit barbacka 1 6 månader eftersom sadeln inte passat, hade jag precis samma problem när jag la på sadeln. Min lösning är ganska enkel. Jag tog bort stigbyglar/läder och red utan tills jag vant mej vid den ovana sadelkänslan. Sen satte jag på stibläger+byglar igen och det går genast mycket bättre. Fast visst tappar vi lite ibland, främst jag som tappar stigbyglarna, avspändheten och börjar studsa runt i försök att hitta tillbaka till "barbacka-känslan igen. Fast då brukar jag släppa stigbyglarna nåt varv och sen är problemet löst ett litet tag!/ Lavinia, som tänker klistra fast stigbyglarna på stövlarna när hon tävlar..

Ett av problemen är att jag kniper mig fast med skänkeln när jag rider med sadel. Detta dåliga betteende är nästan borta vid barbacka ridning, eller jag kanske ska säga var borta. Igår när jag tog av sadeln för att rida barbacka igen så satt jag och knep mig fast med knäna igen :crazy:.
Att bara släppa stigbyglarna funkar inte för mig om stigbyglarna hänger och slänger så tvärstannar Novan och går inte igång förrens man tagit dom igen. Hon är för go den lilla hästen vill skydda matte från att rammla av.

Kan du inte plocka bort stiglädrena helt när du rider då?

Jag red i bomlös sadel (torsion) för första gången i fredags och jag blev helt såld! Det kändes otroligt balanserat i alla gångarter för mig men jag kan tänka mig att det är olika från person till person.

Det finns en annan typ av bomlös sadel som kanske kan vara bättre för dig, Freeform. Är uppbygd lite mer som en vanlig sadel och upplevs som smalare att sitta i.

Jag är ju van vid barabacka stuket så jag gissar mest på vad som är "fel". Det skulle egentligen vara kul om det fanns en annan sadel som passade till Novan så att jag kunde prova ifall det är den här sadeln eller bara fenomenet sadel som ställer till det för oss.

Efter gårdagens försök till ridning får jag nog konstatera att sadeln inte passar mig :(. En kompis var med och hon höll med om att jag bara studsade omkring utan kontroll på mig själv över huvud taget. Vi provade också med att ta bort padden och bara ha ett vanligt schabrak under för att se om det blev någon skillnad. Det blev skillnad, jag fick lite kontroll på händer och säte, men benen fladdrade lika mycket.
Tyvärr blir det ingen sadel den här gången :( men det har varit väldigt nyttigt att prova. Nu vet jag mer om min ridning och hur den fungerar :).
Allt är defenitivt inte nattsvart imorgon ska jag rida för en stallkompis (barbacka :D) och jag lär nog få rejält på pälsen då (blir nyttigt) :).

Sv: Från barbacka till sadel

Oj hur hittade du den här gamla tråden?
Pm:ar dig namnet på sadeln
Jag har fortfarnande inte köpt nån sadel eftersom det hänt endel i sommar som gjort att Novan har fått vila och därför har hon tappat en massa muskler. Att köpa en sadel nu resulterar nog i att jag får byta ut den om 2 månader igen när hon har musklat sig ordentligt.

Sv: Från barbacka till sadel

Jag har precis köpt mig en bomfri sadel :love: lånade hem 2st först.Det är en stor skillnad hästen gillar den verkligen även jag. :bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 918
Senast: iNHALE
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 271
Senast: JohannaB
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 783
Senast: Oknytt
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 824
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar