Från åker till beteshage?

fruL

Trådstartare
Någon som vet hur man får en nyligen sådd åker(vete) till en bra beteshage utan att det blir en enda lervälling av alltihopa?
Sår man bara ängsfrö på harvad yta eller vad gör man egentligen?
Tacksam för svar.

Sv: Från åker till beteshage?

När vi lade om vallen på en av våra ängar sådde vi in ny betesvall plus spannmål, tror det var vete. Spannmålen skyddar då det spirande gräset från för mkt sol och uttorkning. Sedan skördar man veten och kvar blir gräset som man kan släppa hästarna på till hösten tidigast. Men det finns nog ingen snabbfix eftersom man redan sått din åker, kanske kan man köra igen med såmaskin som du föreslog om jag tolkade dig rätt. Hör med närmaste maskinstation, de brukar veta råd.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Jag skriver med hopp om att få lite klarhet i vad som gäller angående att gå, d.v.s. lägga spår eller helt enkelt promenera...
2
Svar
20
· Visningar
1 351
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 442
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
680
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?