S

smecksmock

går det att göra något åt att hästen är framtung, isf vad?

Sv: framtung

Få fram (FRAM, FRAM, varje steg) hästen, jucka höfterna o rid så följsamt du kan, blir han alldeles mellan frambenen så höj handen-ta upp huvet, o sänk direkt igen bara som en liten vägvisning, jobba mkt i backar. klättra och bygg upp ryggmusklerna, de e dem som saknas om hästen e svag där, då bär dem sig på bogarna ist... kram

Instruktörshjälp har varit viktigt för mig! Har fått hjälp med att verkligen fokusera hästen på baken

På min har jag varit mycket ute i skogen för att bygga rump och ryggmuskler hela sommaren samt ridigt han så han blir kvickare i bakbenen, ett lite högre tempo men ska ändå ha med sig bakbenen

min har gått från såhär till såhär

väldigt viktigt att ryttaren själv inte ramlar fram nånting för det inbjuder till att gå på bogarna för hästen. Själv så jobbar jag stenhårt just med detta :crazy:

OJ vad FIN Johan har blivit :bow: :bow:

Jag har också problem med detta, har dock "bara" ridit i fyra år och inte kommit underfund med detta med hur jag ska få igång bakdelen, kombinera framåtdrivande/förhållande osv.. :crazy: Jättesvårt! Jag ser mest ut som det gör på Zuzzi's första bild.

Men, det kommer väl och jag kämpar som faan.

Hur lång tid tog det att få hästen i så fin form Zuzzi? :)

Hejsan!

Javisst går det!! Det hela handlar om att rida hästen i rätt form och samling. Naturligtvis måste hästen bygga muskler men tränar du dressyren rätt så är den muskelbyggande i sig själv.

På denna länk ses min hästsfotoalbum http://home.rixtele.com/~myysdjur/new_page_16.htm
Där går att se bilder från då han blev inriden i juni 05 (jag hade då suttit på honom i ca ett halvt år) och några ridbilder från augusti 05, efter att vi fått lite hjälp av tränare.
På dessa bilder kan man se en enorm skillnad på samlingsgraden och från att ha gått framåt - nedåt till att gå framåt - uppåt och sätta bakdelen under sig. På dessa bilder var han alltså riden från juni till august (några bilder är från november 05 också). Min häst har då blivit riden i ca: tre månader och 2-3 dagar i veckan. Det känns väldigt bra när samlingen börjar komma och hästen blir lätt i handen. Dock har vi lite svårt med samlingen i galoppen fortfarande och det lär vi väl ha tills styrkan räcker till även där.

Lycka till med din häst!

En mycket effektiv grej är att komma ihåg halterna! Öva på att få hästen att göra halt "fortare och fortare" och för mindre och mindre hjälper. Börja i skritt och gå inte upp i trav förrän hästen fattat poängen och blivit lyhörd. Mycket beröm - detta är inlärning, inte bestraffning! Sedan gäller det att inte glömma bort halterna i den övriga träningen, men kan faktiskt göra halt mitt i en travvolt och sedan gå upp i trav igen och fortsätta det man höll på med.

Varför det fungerar är för att när hästen blir beredd på att göra halt när som helst så kommer den inte att lägga sin tyngdpunkt lika långt fram, det är jobbigare för den att hela tiden skifta tyngdpunkten fram och tillbaka än att hela tiden ha vikten längre bak. Den "lyfter" då från bettet och om man har en häst som är tung på bettet blir det mycket skönare för ryttaren! Men ! det gäller för ryttaren att göra detta utan att korta ihop hästen, då blir det för jobbigt och man får som regel mer motstånd. Och halterna måste läggas in i all ridning, annars kommer hästen bara att tänka annorlunda när den vet att "det är dags". Och när det sitter får man inte glömma att släppa fram hästen heller, det här är liksom bara första stationen.

Tack så mycket för ditt svar! Även jag har en häst som är framtung och nu när hon har vilat pga hälta så lär hon bli otroligt framtung och ohn hänger dessutom otroligt mycket i handen så detta ska jag öva mycket. Tempoväxlingar borde väl också funka? Och övergångar?

tempoväxlingar, övergångar och halvhalter är jättebra för att stärka hästens bakdel så att den orkar bära sig själv :)

Ett tips om hästen din hänger i handen:
När hästen står stilla kolla över din sits. Har du kontakt med båda dina sitt ben i sadlen? Sitter du tungt på ändan? - om du gör det bli lite lättare i ändan. Du ska ha lätt men jämn kontakt med dina båda sittben. Låren + knäna skall vara intill hästen, underskänkeln skall inte klämmas fast utan hänga löst. Blicken uppåt-frammåt. Händerna burna och ha halv långa tyglar.
Låt hästen skritta på frammåt. Om du är på ridbanan så i varje hörn ni passerar lägg lite mer vikt på ditt yttre sittben + du placerar ditt inre sittben mer mot mitten. Behåll dock ryggen rak! Vrid dig inte innåt mer än att din navel pytte lite "tittar innåt".
på så sätt måste hästen hålla balansen med enbart din hjälp från sitsen och inte blir buren runt i hörnet med hjälp av dina händer.

För att få din häst att hitta sin balans själv på de raka sidorna träna skritt ökningar och minskningar med halvlånga tyglar. Behåll jämn kontakt med sittbenen och när du vill minska skjuter du din höft in under dig, ditt bäcken under dig. på så sätt skjuter hästen sitt bäcken undr sig och kortar steget. du klämmer åt extra med låren/knäna och kramar tyglarna lätt.
När du vill öka öppnar du upp sitsen igen.

Hästen kommer att protestera i början då den inser att den måste hitta sin egna balans själv. den kommer att tro att den kommer trilla men den blir säkrare allt efter.
När den kan bära sig själv när du rider på halv långa tyglar kommer den juka formen att komma fram och hästen blir mjuk i munnen pga av att den inte behöver bäras omkring längre med dina händer.

Allt eftersom ni får ordning på detta kortar du upp tyglarna bit för bit men inte kortare än att du har en jämn och mjuk kontakt med hästens mun.

Hoppas du försår nåt av detta!

MVH love_loppan

det enda jag kan se ut av dom korten är en överspänd häst som knäpper av i ryggen,ska detta vara samling enligt dig??:confused:

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Börja med att få den framtunga hästen kvick på hjälperna. Låt den inte hänga i handen. Och rid sedan med hjälp av Nina Bengtssons...
Svar
0
· Visningar
249
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama