Framtung...tips!

Septicemia

Trådstartare
Får snart hem lillpojken igen, 5 år gammal, men avställd (utan anledning) under att år.
Korsningsponny, som har lågt ansatt hals och har blivit framtung igen när han inte blivit riden.
Då jag suttit på en häst som varit raka motsatsen i ett år behöver jag lite tips på hur man "lyfter" framdelen igen, då det ligger långt bak i huvudet. :p

Jag vet att han kan gå riktigt fint och vara lätt i munnen och i framdelen men behöver lite enkla tips på hur man får fram det igen.

Så hjälp mig nu! :bump: :banana:

Sv: Framtung...tips!

Du kommer nog få många olika svar på den här frågan, men det är ju bara att pröva sig fram! Hästen jag rider blir också gärna lite framtung då han är lite överbyggd bak av naturen. Jag tycker att det hjälper att rida mycket övergångar i framridningen där jag verkligen ser till att han sätter sig och lättar fram. Detta kan bli mycket jobbigt om de är lite svaga i bak, speciellt en ung häst som du har. Sen när den är en bit på väg är det viktigt att du själv sitter i uppförsbacke, tänk dig att du ska lyfta upp hästens framdel med din mage, och inte bara med hjälp av handen. Eftersom du vill flytta vikten bakåt är det viktigt att du själv inte sitter på framdelen på hästen, vilket är lätt när det är en unghäst, tycker jag själv iallafall, då är det lätt att man blir lite försiktig och sitter lite lätt och lite framåtlutad själv. Och låt den inte hänga i din hand, bettet är inget femte ben utan lär den att den ska bära sitt eget huvud, men ändå ha ett stöd i din hand.

Tack för ett jättebra svar!! :bow:
Det blir övning så fort han kommer hem, och bli av med all mage..:smirk:

Bra svar! :bow:

Måste också tillägga att igångsättningar från halt och avbrott till halt även är en bra övning och halter i övrigt. Det är stärkande för ändan och får hästen att lätta framdelen.

Ett tips är att börja i liten grad i början eftersom att det brukar vara jobbigt för en häst med svag bakkärra, som tidigare nämndes i tråden. Jag har alltid haft lätt för att göra "för mycket", så det är av egen erfarenhet och hoppas att många slipper göra samma misstag som jag gjort många gånger. ;) :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett halvblod som passar perfekt i stl 145 HW Rambo Original med v-knäppning (Supreme fungerar också, i alla fall på äldre...
Svar
11
· Visningar
685
Senast: Lemeie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 032
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar