Framtida fälttävlandshäst.

quigley

Trådstartare
Om man vill ha en fälttävlandshäst och har ett sto e: Come Back II ue: Raimondo. Vilken hingst skulle ni fundera på då? Några tips? Eller något man bör tänka på?

Sv: Framtida fälttävlandshäst.

Grafenstolz, vinnare av VM och Bundeschampionatet som 6-åring. Den enda häst som har kvalat in till alla 3 disciplinerna i Bundeschampionatet under samma år.
Mighty Magic, tvåa i Bundeschampionatet i år.

Grafenstolz, vinnare av VM och Bundeschampionatet som 6-åring. Den enda häst som har kvalat in till alla 3 disciplinerna i Bundeschampionatet under samma år.
Mighty Magic, tvåa i Bundeschampionatet i år.

Inte så insatt men hur får man tag på "honom"??

Tänk på att Business inte är godkänd för halvblodsavel så ev. fölunge får grå papper.

Vad har ditt sto för bra/dåliga sidor? Vad behöver förbättras? Storlek? Typ? Har hon tävlat? Har hon tidigare avkommor?
Släng gärna in en bild på henne också! Allt detta gör det mycket enklare för oss att hjälpa dig :laugh:

Rent spontant tänker jag Jaguar Mail, Majim G, Cortus, Hip Hop, Niveau, Ludwigs Champion. Ja du ser, det finns många! Frågan är bara vad som passar just ditt sto.

Tänk på att Business inte är godkänd för halvblodsavel så ev. fölunge får grå papper.
Tack det visste jag inte. Dock tror jah min enbart är stamboksförd i danmark.

Vad har ditt sto för bra/dåliga sidor? Vad behöver förbättras? Storlek? Typ? Har hon tävlat? Har hon tidigare avkommor?
Släng gärna in en bild på henne också! Allt detta gör det mycket enklare för oss att hjälpa dig :laugh:
Dåliga, typ aldrig hoppad efter löshoppning som unghäst, förra ägaren red bara dressyr på henne och än så länge jag också. Ev lite liten 159 cm. Passartad skritt.

Goda sidor, Bra trav och galopp. Arbetsvillig. Bra psyke.

Rent spontant tänker jag Jaguar Mail, Majim G, Cortus, Hip Hop, Niveau, Ludwigs Champion. Ja du ser, det finns många! Frågan är bara vad som passar just ditt sto.
Ja precis, det är väl i princip det jag vet. Att det finns många hingstar.

Men nu har jag fått endel att tänka igenom, Tack!

Vilken Raimondo är det som är morfar?

Det finns en dansk och en tysk tror jag. Den tyska är jag ganska övertygad om att han var samma Raimondo som jag skötte nere i Tyskland.

Om jag har kollat på rätt häst så är hon är ju visad på kvaliten och fick ju bra där, iallafall på gångarterna. Varför fick hon 5 på temperamentet i löshoppningen? Oftas brukar de ju få det om de är stressade eller flegmatiska.
Hon verkar ju vara mest åt dressyrhållet själv.
Hon verkar också förärva sin storlek, eftersom hennes avkomma också var ganska liten.
Sedan verkar hon ju själv ha en god typ, eftersom hon fick 8 på den och bara är 159cm.

Jag skulle ta en ganska stor hingst med bra gång och hoppning.

Förslag:

Ludwigs Champion (ung, oprövad)
Aerline H (storlek? linjevel)
Briar

Sedan finns det säkert massa andra hingstar.

Come Back II har ju lämnat ganska mkt allround avkommor, men har ju en härstamning åt hoppning. Jag skulle fortsätta på den linjen och ta en multitalang hingst med hopphärstamning.

Ett Come Back II sto skulle jag också vilja ha !

Jag undrar varför ni har föreslagit hingstar med såpass mycket massa ?

Jag hade nog klämt i med en hingst med mycket blod, eller ett rent fbl. Till och med 88-an (som jag normalt inte gillar) hade jag haft i åtanke, eller hans son MrCarrera. Eller French Buffet (tror att det går att få tag på honom).

Håller med, mest hingstar med mycket massa?

Ang Business så jag jag uppfattat det som att han lämnar avkommor i stonas storlek, kanske inget att satsa på om man vill ha en större avkommr? om nu ts vill det?
Han är godkänd i anglo föreningen men ej i ASVH.

Jag har hört rykten om att French Buffet ska återvända till Sverige men om det stämmer det vet jag inte, har ej fått det bekräftat men det vore väldigt trevligt, gillar den hingsten!

Är TS sto ett registrerad Danskt Varmblod (i huvudregistret) så ger hon gröna papper i ASVH ihop med av dom godkänd hingst.

Jag har ett 88an sto föl hemma, undan xx-mamma, god typ och rör sig bättre än mamman, fullständigt orädd och modig, stannar själv inne i stallet, gå i från dom andra hästarna. Hon har lite humör men det kommer från hennes mamma. Kommer nog bli större än sin mor.

Har även haft ett annat 88an sto, stor! Snygg! rör sig över medel och även där snygg typ. Framåt, modig och har god hoppteknik!

Jaguar Mail helt klart. Med tanke på att han är använd till några av de bästa fälttävlansstona och skulle nog få upp lite mer storlek.

Finns ju en anledning till att han använts till så många ston för just fälttävlan. Ett stort plus är ju hans mkt bra temperament

Senast ändrad:

Vilken Raimondo är det som är morfar?

Det finns en dansk och en tysk tror jag. Den tyska är jag ganska övertygad om att han var samma Raimondo som jag skötte nere i Tyskland.

Det har jag ingen aning om men "min" Raimondo är e: Ramiro ee: Raimond

Jaså vad kul. Var han fin/trevlig?

Om jag har kollat på rätt häst så är hon är ju visad på kvaliten och fick ju bra där, iallafall på gångarterna. Varför fick hon 5 på temperamentet i löshoppningen? Oftas brukar de ju få det om de är stressade eller flegmatiska.
Hon verkar ju vara mest åt dressyrhållet själv.
Hon verkar också förärva sin storlek, eftersom hennes avkomma också var ganska liten.
Sedan verkar hon ju själv ha en god typ, eftersom hon fick 8 på den och bara är 159cm.

Jag skulle ta en ganska stor hingst med bra gång och hoppning.

Förslag:

Ludwigs Champion (ung, oprövad)
Aerline H (storlek? linjevel)
Briar

Sedan finns det säkert massa andra hingstar.

Come Back II har ju lämnat ganska mkt allround avkommor, men har ju en härstamning åt hoppning. Jag skulle fortsätta på den linjen och ta en multitalang hingst med hopphärstamning.

Det vet jag inte. Antagligen för att förra matte inte är ett dugg intresserad av hoppning så hon var troligtvis inte förberedd. Annars inte en susning.

Jo hon gick scandinavian open för 5åringar i falsterbo när hon var sex 2002 (fick föl som fyra eller femåring.).

Dock vet jag att hon på fyraårsvisningar i danmark fick högre i hoppningen än i dressyren. Har sett de resultaten.

Med massa menar du på höjden eller volym? Hon har nämligen ganska bra med volym själv men inte så långa ben.

Ett Come Back II sto skulle jag också vilja ha !

Jag undrar varför ni har föreslagit hingstar med såpass mycket massa ?

Jag hade nog klämt i med en hingst med mycket blod, eller ett rent fbl. Till och med 88-an (som jag normalt inte gillar) hade jag haft i åtanke, eller hans son MrCarrera. Eller French Buffet (tror att det går att få tag på honom).

Vill du ha det så åk till Viegaards stuteri och köp en tre eller fyraåring. Det är Jon som äger Viegaard som äger Comeback II. Själv har jag två:

Ja jag vill i så fall få en ganska ädel häst.

Gillar inte att 88ans avkommor brukar bli så förbaskat höga, är själv bara 158 cm.

Jaguar Mail helt klart. Med tanke på att han är använd till några av de bästa fälttävlansstona och skulle nog få upp lite mer storlek.

Finns ju en anledning till att han använts till så många ston för just fälttävlan. Ett stort plus är ju hans mkt bra temperament

Jo den vore nog inte dum! Många fina avkommor.

Jag håller med och tycker att de är lite för grova o rejäla hingstar som rekomenderats.
Som fälttävlanshäst vill du har lite mera ädelt blod, så titta på hingstar med fullblod i stammen, tex jaguar mail.

Det vet jag inte. Antagligen för att förra matte inte är ett dugg intresserad av hoppning så hon var troligtvis inte förberedd. Annars inte en susning.

Jo hon gick scandinavian open för 5åringar i falsterbo när hon var sex 2002 (fick föl som fyra eller femåring.).

Dock vet jag att hon på fyraårsvisningar i danmark fick högre i hoppningen än i dressyren. Har sett de resultaten.

Med massa menar du på höjden eller volym? Hon har nämligen ganska bra med volym själv men inte så långa ben.

Eftersom hon var låg så tänkte jag att hon kanske var liten hela hon. Är hon däremot liten med mkt massa så kanske mina förslag blir lite grovt. Det jag ville bevara var gångarterna utan att göra avkall på hoppningen.
Min första tanke var egentligen Jaguaren, men skrev inte det utan snöade n på gångarterna...

Har själv ett föl efter Jaguar Mail som är fint MEN blir stor, är nog ca 150 redan (8 månder), mamman är inte så stor (163cm) men rejäl i modellen....fölet är mkt ädlare och har långa ben.

Jag kan väl få lägga till JM på min lista:crazy::angel:

om du lägger till JM och tar bort briar så går iaf jag med på de ;)
Jag skulle inte vilja ha briar i nån häst o spec inte en fälttävlanshäst.
Sett alldeles för tunga hästar e. honom och de som varit fina i typen har varit förjävliga i skallen o rädda för sin egen skugga.

om du lägger till JM och tar bort briar så går iaf jag med på de ;)
Jag skulle inte vilja ha briar i nån häst o spec inte en fälttävlanshäst.
Sett alldeles för tunga hästar e. honom och de som varit fina i typen har varit förjävliga i skallen o rädda för sin egen skugga.

ok.

Tänkte liksom hingst med hoppstam som även kan röra sig. Har för mig att jag sett några trevliga Briar - xx som har tävlat fälttävlan iallafall på låg nivå (tror de var unga).

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 081
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
519
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 983

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka