Framridning

K

Kiwiie

Hej, min foderhäst har varit halt men har nu blivit "friskförklarad" Men jag undrar nu när man börjar skritta fram hur länge ska man bara skritta? liksom ta flera veckor eller bara 2-3 st? Vill ju inte att han ska bli dålig direkt o så.

Sv: Framridning

Jag hade börjat skritta ca 20 min ett par dagar och sen successivt ökat tiden per dag. Du behöver nog skritta i allafall en vecka, sen kan du nog börja jogga hästen i trav också och successivt öka tiden där med.

okej! Jo men jag har skrittat i ca en vecka nu! så jag har tänkt börja trava honom nu i veckan då!:)

Hmm de bästa du kan göra är att sätta igång långsamt, större chans att de inte kommer tillbaka.. Ja skulle nog hellre skrittat någon vecka längre o ökat skritten från 20 till 40 min / dag.. Sen tänka på att inte rida för mkt på böjt spår då de sliter o anstränger benen mer utan rida mkt ut på jämn mark..
Vet hur de är och sätta igång en häst som varit kass de är inte kul men jag lovar att du har igen de om du tar de lugnt o de går bra än att du kanske frår göra allt från början..

Lycka till:P

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama