Framhovarna i samma spår

Asa_S

Trådstartare
Filmade min ena häst när jag red för några dagar sedan och blev lite bekymrad när jag upptäckte på filmen att han faktiskt går på samma spår med framhovarna på volten, speciellt tydligt syntes det i vänster varv (trav). Han sätter alltså vänster (inner) framhov på voltspåret framför höger (ytter), varefter han gör en "nystande" rörelse med höger fram för att komma in med den på voltspåret.

Jag har funderat och funderat över hur jag ska komma tillrätta med detta, och så tittade jag på korten av hästen som "korsar" bakbenen och började fundera över hur frambenen ska röra sig egentligen i volten, och kom fram till att det vet jag nog inte egentligen, jag har aldrig tittat efter. Dessutom kan jag utan problem framkalla bilder i huvudet av hästar som iallafall i galoppsvängar sätter framhovarna på samma sätt.

Så nu blir jag förvirrad. Försöker jag lösa ett problem som jag inte har :confused:?

Sv: Framhovarna i samma spår

Du kan händelsevis inte lägga ut denna film så man får se hur du menar??
Låter nästan som att hästen biljardera fram så du kanske blir lurad av det...

Hur ligger sadeln? En sadel som är placerad för långt fram alternativt inte passar så att den ligger och trycker på bogbladen, förhindrar hästens naturliga bogrörelse och hästen kan då få ändrad gång under ridning och sätta frambenen på sådant sätt då den inte kan röra bogen normalt.

Filmat med analog kamera och jag vet inte om det går att lägga över på datorn.

Hästen vill gärna förböja sig i vänster varv och försvinna ut från volten åt höger med bogen. Han har patellaupphakning och jag tänker mig att bakknäna helst jobbar i en fram-bak-riktning, detta syns ex vis i snäva vändningar framför vagnen där han inte rent fysiskt tycks kunna sätta ner ytter bak framför inner bak i vändningen, men även i skänkelvikning där han verkligen viker sig i bogarna och korsar frambenen jättemycket medans bakdelen bara följer med utan att kliva över alls. I det läge vi filmade följde hästen voltspåret "perfekt" men det kändes inte kvalitativt riktigt bra utan att jag kunde sätta fingret på det men efter att ha sett filmen tror jag att det bara var ytterligare en variant på att inte jobba ordentligt bak. Hästen korsade inte frambenen men klev tillräckligt mycket "över" med inner fram för att komma rakt framför ytter och då har han ju sluppit korta sin innersida samtidigt som han ändå följer volten. Men, som sagt, jag blev fundersam när jag såg de andra bilderna. Om jag tänker mig att frambenen skulle hålla varsitt spår på volten - som jag tänker mig att det ska vara - så känns det som att jag får svårt att veta hur mycket mindre spår inner fram ska göra än ytter utan att det blir bogen in istället.

Jag vet inte heller hur jag ska komma runt detta problem (förutsatt att det är ett problem, då), det har jag trots mycket funderande inte kommit fram till. Jobbade honom från marken, men när jag står i mitten vet jag ju inte alls hur han placerar framhovarna, så där jobbade jag på att ta in bogen för att vara på den säkra sidan, men det kan man ju inte hålla på med hur länge som helst heller. Har även gjort lite "öppna" bakdelsvändingar för att träna följsamheten för ledande tygel i rörelseriktningen, och det tycks fungera bättre att placera framdelen på bakdelen (sluta har alltid varit den kvalitativt bästa rörelsen med denna häst) men jag vill öka rörligheten och smidigheten bak och det tappar jag ju då, han orkar liksom inte lyfta bakhovarna från marken när bakdelen måste bära mer vikt.

Klättrar rätt brant en gång i veckan och gör mycket igångsättningar och halter och vill vara på volt någon gång i veckan för att få honom smidig i sidorna, men när han uppenbarligen (?) inte böjer sig vet jag inte riktigt hur jag ska tänka ifråga om det. Ska jag ha honom rak på volten? Och vad blir isåfall skillnaden jämfört med att rida honom rak på rakt spår? Något kommer man ju åt genom att rakställa, men vad? Ytter bog är väl bara sekundärt i det läget? Usch vad virrigt det blir när man börjar fundera över sådant man trodde man kunde...

Senast ändrad:

Hmm... den sadel jag rider i är den som ligger kvar vid longering - de två andra jag provade (inkl hans egen :o) gjorde inte det... Han är svår med sadlar, han har väldigt framträdande manke och är dessutom väldigt trång och smal framtill så det finns liksom ingenting att lägga sadeln på framtill medans han är bred bak och då åker sadeln gärna fram. Tycker dock att denna sadel verkar bra till honom, den ligger som den skulle om det fanns något framtill att lägga sadeln på men utan att åka fram för att det inte finns något - överdrivet men enda sättet jag kan förklara det på. Men sadeln är trots allt utprovad till en annan häst, det kommer jag inte ifrån.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
926
Senast: Sirap
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 860
Senast: JohannaB
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 887
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 475
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar