Frame Overo och OLW-negativ???

Sv: Frame Overo och OLW-negativ???

wikipedia är tyvärr rätt ofta ute och simmar eftersom info där läggs in av människor som inte alltid har koll på vad de gör...:angel:

Tro mig de som skriver om paintgenetik här har i allmänhet bättre koll eftersom de själva är beroende av att veta när de äger och föder upp paintar.. ;)

Wikipedia har jag kontaktat tidigare då det fanns en förklaring vad Pinto var....Pinto beskrevs som dagens painthäst...så att lita på vad som står där....njaeeej inte direkt...efter att jag förklarade med referenser skillnaden mellan Pinto och Paint har dom ändrat detta...

Alla Sabinos, Frame Overos och Splashed Whites registreras som Overos hos APHA - Det kan vi väl kanske vara överens om i alla fall
:)
Sen verkar det som om vi inte talar riktigt samma språk.
Vad jag menar är att en sabino häst kallas/betäcknas overo , dvs är en skäck där det vita inte går över rygen i stora fält som hos en tobiano.
En overo kan ju ha flera färganlag som ger skäckteckning, den kan ju ha både en frame overo gen och en sabino gen och samtidigt vara en minimal white, då kan man inte konstatera vad den är utan att testa.

Det som vi säker också är överens om är att det är intressant med färgteckningar och olika kombinationer och att forskningen när det gäller att kartlägga alla olika gener som ger overoteckning fortgår.

Har du läst det där i nån bok eller?

Det finns beskrivet i många olika forskningsresultat på nätet bla. Senaste intressanta läsningen hittade jag i Lucky Rider som hade en artikel om Sabino som tidigare varit publicerad i APHA journal.

Artikeln inleds med; Många painthästägare tycker om att leka " gissa färgteckning-leken". På nybörjarnivå i den leken gäller det att kunna skilja färgteckningen tobiano från overo. På mellannivå läggs toveros till för att öka svårighetsgraden. På avancerad nivå gäller det att dela in overos i Frame overos, sabinos och splashed whites.
I artikeln skriver forskaren Brooks att de inte valde Paintar i sin forskning när de skulle identifiera sabino 1 genen för att det finns så många paintar som har flera olika färggener som ger olika färgteckningar.
DVS att en häst kan ha flera skäckanlag.

Jag frågade efter en annons på en frame overo, därav cowsenses kommentar. Och när man generellt snackar om overo, så menar man just en frame overo. Just när vi snackar bärare av O-genen, så blir det liksom underförstått att det är frame overo det syftas på, då det är just den typen av overo som bär på O-genen.

MVH Zenith

Precis. Och varför du inte fått något tips om annons är att det i princip inte finns några frame overos som är negativa. Statistiken säger ju att 96% av Frame Overos är bärare men jag har aldrig stött på någon av de 4% som ska vara fria. Finns med stor sannolikhet ingen i Sverige, varken hingst eller sto....

Har du läst det där i nån bok eller?

Visst glömde säga att allt står i APHAs regelbok. Där står det tydligt att overos delas in i Frame Overos, Sabiono Overos och Splashed Whites samt att en häst kan ha flera av anlgen och att det inte alltid går att se på en häst om den är frame overo eller sabiono overo utan att testa den.

Man kan ladda hem regelboken från nätet, det står på några av de sista sidorna.

Visst glömde säga att allt står i APHAs regelbok. Där står det tydligt att overos delas in i Frame Overos, Sabiono Overos och Splashed Whites samt att en häst kan ha flera av anlgen och att det inte alltid går att se på en häst om den är frame overo eller sabiono overo utan att testa den.

Man kan ladda hem regelboken från nätet, det står på några av de sista sidorna.

Okej, har ju ingen paint så jag läser inte direkt APHAs regelbok. Det du sa lät väldigt "bokaktigt" därav frågan.

mvh Eva

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka