Frame Overo och OLW-negativ???

Zenith

Trådstartare
Hej westernforumet! :)
Måste fråga om det är någon mer än jag som sett annonser (hingstannonser och även vanliga säljannonser), där en häst påstås vara både overo och fritestad som bärare av OLW-genen?
Jag tror jag sett sådana annonser i Hästfynd/-focus och Stallmagasinet. Jag letar efter en sån annons, där det står att hästen är OLW-negativ. Är det nån som har en sån annons hemma i sin tidning? Då skulle jag bli väldigt glad om ni kunde säga vilket nummer, så jag kan hitta den tidningen.

Hur går det förresten med debatten om OLW? Såg i hingstreglementet från 2005 eller 2006 tror jag att alla overohingstar skall vara negativt testade för OLW. Men det går ju inte? Undrar också varför inte helfärgade hästar med overofärgade föräldrar också ska testas isf. För alla overohästar (frame) är väl bärare av O? Och det som är intressant att testa vore väl cropouts? Kan en tobiano vara en cropout förresten? Eller tovero å vad det nu heter (så insatt är jag i paintvärlden :cool: ).

Jaja, men om någon ville vara gullig och bekräfta mitt minne angående annonser på Painthästar/-hingstar och OLW-test, så vore jag glad. Vill väldigt gärna få tag i sån annons! :bump:

//Zenith

Sv: Frame Overo och OLW-negativ???

Hej westernforumet! :)
Måste fråga om det är någon mer än jag som sett annonser (hingstannonser och även vanliga säljannonser), där en häst påstås vara både overo och fritestad som bärare av OLW-genen?
Jag tror jag sett sådana annonser i Hästfynd/-focus och Stallmagasinet. Jag letar efter en sån annons, där det står att hästen är OLW-negativ. Är det nån som har en sån annons hemma i sin tidning? Då skulle jag bli väldigt glad om ni kunde säga vilket nummer, så jag kan hitta den tidningen.

Hur går det förresten med debatten om OLW? Såg i hingstreglementet från 2005 eller 2006 tror jag att alla overohingstar skall vara negativt testade för OLW. Men det går ju inte? Undrar också varför inte helfärgade hästar med overofärgade föräldrar också ska testas isf. För alla overohästar (frame) är väl bärare av O? Och det som är intressant att testa vore väl cropouts? Kan en tobiano vara en cropout förresten? Eller tovero å vad det nu heter (så insatt är jag i paintvärlden :cool: ).

Jaja, men om någon ville vara gullig och bekräfta mitt minne angående annonser på Painthästar/-hingstar och OLW-test, så vore jag glad. Vill väldigt gärna få tag i sån annons! :bump:

//Zenith

Det finns flera typer av overo färgteckningar...och nu har det kommit nya riktlinjer från SJV angående detta med avelsbiten...Du kan nog få mer info om du läser på www.sjv.se eller på rasföreningens hemsida www.spha.se
Det finns även information här på forumet både under avel och western...använs sökfunktionen så kan du läsa om detta...

Jag förstår att det kan vara förvirrande det här. De som kallas Overo och inte är bärare är vanligtvis Sabino. Men då APHA registrerar dessa som Overo, så kallar man också dessa för Overo.

Du har absolut rätt i att Crop outs bör testas. Dagens Overohästar har i många fall avlats fram just genom att man medvetet parat Quarterhästar som visat sig lämna Overo-avkommor. En betydande hingst i Overoaveln var Painted Robin. Hans föräldrar visade sig nämligen lämna Crop Outs och man avlade just för detta. Än idag så resonerar amerikanska Overouppfödare så, att har man ett sto med Painted Robin i stamtavlad så använder man en enfärgad hingst (quarter) till henne, då risken för OLWS är betydande. Det ser man också tydligt om man studerar stamtavlorna på Frame Overo-hästarna, det är Quarter+Overo, Quarter+Overo så långt ögat når.

En Crop Out kan aldrig vara Tobiano.

För övrigt så har nu Jordbruksverket backat, efter påstötning från EU, i frågan om avelsförbudet av Overohästarna. Så fr.o.m. 21 april ska det återigen vara lagligt att använda dessa hästar i aveln i Sverige, precis som i övriga världen. Hästägarna har dock ansvaret att testa sina hästar och därmed se till att två bärare inte paras med varandra och att man därmed riskerar ett Lethal White-föl. Det är nämligen fortfarande olagligt. Men bärare + icke bärare är alltjämt en ofarlig kombination.

Hoppas du fick svar på några av dina frågor.

Tusen tack för svar båda två! :)

Är det då inte relevant att testa alla potentiella cropouts, så man VET om de är bärare eller inte? Bara funderar...
Men tillbaks till annonserna, är det ingen som har en hingstannons från en painthingst, där det står att den är fri som bärare av O-genen? Det är min genetiklärare som ville ha en, jag letar...

Tusen tack igen!

/Z

Om jag hade en crop out och sen skulle använda den till avel så skulle jag absolut testa den så att jag vet vad jag kan betäcka med. De hingstägare känner till med OLWS-positiva hästar kräver också ett negativt test av stona innan de tar emot dem för betäckning.

Jo, men det låter ju vettigt!
Men vidare, genetikerna påstår ju att risken för sjukt föl vid overo-overo-parning är 25%, så som med vanlig recessiv nedärvning, men jag har hört från uppfödarhåll att de påstår att andelen är så låg som 2%. Vet du om det finns några grunder till deras argument? Och har inte genetikerna utfört studier och räknat på procentandel sjuka djur?
Hur länge har det varit förbjudet med overoavel i Sverige?

Tack för väldigt uförliga svar, alltid roligt att lära sig nåt nytt! :)

//Z

Jo, men det låter ju vettigt!
Men vidare, genetikerna påstår ju att risken för sjukt föl vid overo-overo-parning är 25%, så som med vanlig recessiv nedärvning, men jag har hört från uppfödarhåll att de påstår att andelen är så låg som 2%. Vet du om det finns några grunder till deras argument? Och har inte genetikerna utfört studier och räknat på procentandel sjuka djur?
Hur länge har det varit förbjudet med overoavel i Sverige?

Tack för väldigt uförliga svar, alltid roligt att lära sig nåt nytt! :)

//Z

Rent genetiskt matematiskt så är siffran 25% sjuka, det är helt korrekt. Verkligheten är dock en annan och det beror helt enkelt på att naturen själv tar hand om större delen av dessa genom att stoet tidigt resorberar så att det inte föds något föl.

Här kan du läsa en intressant artikel i ämnet av en Overouppfödare i USA. Obs, att du längst ner på sidan kan klicka för att komma till sidan 2 i ämnet.
http://www.stallingspainthorses.com/lethal-white1.htm

DU finner också en hel del info på www.paintinfo.se,
titta under avel och genetik.

Förbudet har funnits sedan 90-talet, just nu står det lite still vad gäller exakt år... jag tror det är sen 1996.

HEj
Jag känner till en hingst som är Overo och OLWS negatin. Tors Mighty Bear, se www.spha.se under avel och hingstar hur du hittar honnom.
Han är fritestad och overo.

En jätteflott hingst. Men han är väl Sabino?....

Sabino är en Overo teckning. Overo skäckar delas in i Fram Overo, Splashed White (bukskäck) och Sabino overo.
Enligt Bo Furugren , författare till Hästens Färger.

Sabino är en Overo teckning. Overo skäckar delas in i Fram Overo, Splashed White (bukskäck) och Sabino overo.

:rofl: Ursäkta att jag skrattar lite men cowsense har bra koll på färger, hon bara undrade över just den hingsten... ;)

Nej sabino och overo är inte samma sak, men sabinos kallas oftast för overos. (se cowsences tidigare svar)

Det är gasnka avancerad genetik, och den boken är förmodligen väldigt basic (har inte läst den själv), då brukar man säga att det är "samma sak" för att inte krångla till det....

Nej sabino och overo är inte samma sak, men sabinos kallas oftast för overos. (se cowsences tidigare svar)

Det är gasnka avancerad genetik, och den boken är förmodligen väldigt basic (har inte läst den själv), då brukar man säga att det är "samma sak" för att inte krångla till det....

Läs på www.wikipedia.org
Overo refers to a pinto coloration pattern of white over dark body markings in horses. There are at least three different genes which fall under the "overo" classification: frame overo, sabino, and splash overo

Läs på www.wikipedia.org
Overo refers to a pinto coloration pattern of white over dark body markings in horses. There are at least three different genes which fall under the "overo" classification: frame overo, sabino, and splash overo

wikipedia är tyvärr rätt ofta ute och simmar eftersom info där läggs in av människor som inte alltid har koll på vad de gör...:angel:

Tro mig de som skriver om paintgenetik här har i allmänhet bättre koll eftersom de själva är beroende av att veta när de äger och föder upp paintar.. ;)

Overogenetiken är betydligt mer invecklad än vad Bo Furugren beskriver i sin bok....:smirk:

Läs på www.wikipedia.org

Ehhh...wikipedia i all sin ära men det beskrivs ju även där som att en färgteckning "faller" under samma klassificering...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka