Framben eller bakben - spinoff på Forsythia tråden

Novali01

Trådstartare
Inget personligt riktat mot dig nu Victovie! Jag tycker ni gjorde en jättefin comeback men Forsythia visar så bra det jag funderar över....nämligen vad ni dressyrnissar EGENTLIGEN tittar på o efter i en bra dressyrhäst?

Är det bra bakben eller flashiga framben? Bakben som vinklar o har "motor" eller framben som tar för sig?

Jag tycker att Forsythia har jättefina framben, bra takt osv men för dålig motor o dålig vinkel i bak när hon jobbar. Detta kan givetvis bero på utbildningsståndpunkt, styrka osv men ni fattar nog vad jag menar!

Om jag åker för att titta på en framtida dressyrhäst är det 2 saker främst jag ser...nämligen bra vinklade bakben med inbyggd motor o framben som inte sitter fast i bogen! Vad tittar ni efter?

Sv: Framben eller bakben - spinoff på Forsythia tråden

Nu gör du mig faktisk lite ledsen Novali01 :p. Är det något Forythia har fått beröm för så är det just hennes fina bakben ;). Hon hade de inte för 2 år sedan, men nu. Framben har hon inte haft tidigare! Men det har vi lyckats rida fram.
Hur hade hon kunnat göra de galoppökningarna i sån uppförsbacke utan bra bakben? I uppsamlingen för hon dom in under sig o sitter på dom, hon hade inte visat några framben om hon inte använt sina bakben bra då hon inte är född med den frambensmekaniken... :p Och det gunget o svikten hon har i kroppen kan jag inte få fram om hon saknar tryck o bakben - och igår var där mkt tryck i henne =).
Styrka saknar hon ännu ja, hon har bara skrittats sen i juni ända fram till för ca2 månader sedan, så har tappat massor med muskler och ser ut som en riktig unghäst. Men det kommer igen :bump:

Jag tittar främst på hästens rörlighet och mekanik i skritt och galopp, sedan att den inte är lågställd.

Efter det ska den ha en positiv inställning, "motorn ska sitta i skallen".

Victovie:
Tittade på din film, signifikant för din goda ridning är att du inte bromsar hästen, utan rider MED i rörelsen. Jag är djupt imponerad över hur fint ni kommit tillbaka.:bow:

Jag tittar på helheten: Tycker hästen det är svårt? Flyter allt på?

Är det så har ofta hästen en bra kombination av fyra ben. Väldigt fläschiga framben kan skapa problem, über sega bakben likaså. Jag vill att det ska jämna ut sig. En jämn häst med vilja är oslagbar i längden!

Jag tycker din häst är jättefin och elegant ut och grattis till en fin comeback:bow: Hon är lätt och rörlig och ser positiv ut det är sånt jag tittar på.:idea:

KL

Men jag ser en tendens att vara som ´min, dvs bra hasarbete men inte så mycket vinkling högre upp, och det tror jag beror på styrka mycket, men också att det är svårare att få till vinklingen högre upp så att den påverkar överlinjen om hästen vinklar mycket i hasen :confused: Förr sa man att det var bra men jag vet inte längre.

Jag är urdålig på exteriör och fastnar för intryck och psyke mycket, en häst som ser rörlig och smidig ut, med ett positivt psyke tänker jag att det kompenserar en del i exteriör.

Nu när jag tex har kunnat fokusera helt på ridhästmusklerna ett tag så har det plötsligt givit resultat, det har hänt något, bakbensarbetet är mera "ärligt", det finns mera styrka att vinkla hela bakbenet och inte bara trampa in fina hasor.

Eftersom hon är lågställd och har galopphästbogar är det först nu som frambenen kan komma loss mera också, det krävs mycket bakifrån för det. Hur väljer man en sån:angel::D

Ja alltså det här gäller alltså inte din häst Vicotive, utan hur jag funderar över min utifrån frågan. Den likheten jag ser är bakbensanvändningen till viss del.

Jag skulle idag inte välja en häst med så bra hasor kanske, faktiskt.:o Och inte lågställd förstås, det försvårar ju för hästen. Men mycket kan kompenseras har jag lärt mej genom åren av bra rörlighet och bra psyke. Det prioriterar jag mest. Men är ju ingen dressyrnisse direkt så mitt svar blir mer en parentes...

Senast ändrad av en moderator:

Jag vill ha lagom luftiga bakben, inte så att det måste lixom vara överdrivet dock, men dom ska lixom se luftiga ut. och lätt fram, inte se låst ut i bogen. Behöver inte ha övernaturligt bra rörelser (man ska ju klara av att sitta på den också..) det ska se ut att vara jämn balans helt enkelt.

Att den har en bra överlinje

att den har balans, dvs byter lätt och kan gasa och bromsa och vända

Att den arbetar bra över ryggen

Jag vill ha en häst som har lätt för sig, som kan gå hela vägen

Hörru. nu får du skaffa nya glasögon:devil: Det är LA!

Den är inte flashig fram, utan jobbar genom kroppen i arbetsgångarter.

Få mindre duktiga ryttare rider o även i sk. vikn. som hon- även om den till hö. såg sämre ut:angel:

När den sen kommer att kunna samla sig- DÅ kommer det mer gest o frihet i framdelen.

För att kunna åstadkomma det måste den ha bra bakben- för att kunna lyfta framdelen.

KL
Jag vill påstå att det inte finns ngn mediokert riden häst som är flashig fram- om det inte är av en ras som har det som standard.

Vad tittar ni efter?

Bra galopp och skritt, utvecklingsbar trav, snäll med mycket motor samt korrekt ändamålsenlig exteriör. (Snygg)

Hm..beskrev jag just Heddan eller...:angel::D

Svarar alla som sagt att jag ser dåligt...:D

På många unghästar som är avlade för dressyr ser man ofta att de har samma lätthet i fram som Forsythia i frihet. Därav att jag tog henne som exempel. Men jag tycker på fullt allvar att hon kunde vinkla sina haser bättre. Därav också är hon ett bra exempel på det jag vill påvisa.

Därmed inte sagt att hon är dålig, hon är ju ett sällsynt fint exemplar häst med mycket duktig ryttare men det påpekade jag redan från början.

Och det jag vill ha fram i den här tråden är: Är det lättare att få igång BAKBENEN så om dom har en sämre aktivitet där när man börjar med dom så är det ok. Eller anser ni att det är lättare att få framdelen lätt o luftig bara bakbenen finns från början.

Jag vet vad jag föredrar.

Victovie, du ska inte bli ledsen, tvärtom fanns ingen annan häst på buke som så tydligt VISAR det jag ville påpeka! Dessutom finns det få andra hästar här som är så bra som dina o Lancet....:D

Jag vill absolut ha bra bakben på hästen. Har haft en häst med sämre bakben i kombination med exteriör i övrigt som inte var jättelämplig för dressyr och det kräver så enormt mycket jobb att få en sådan häst att jobba bra, tycker jag.
Har hästen bra bakben, alltså ett bra "driv" i bakbenen o kommer in under sig av sig själv i kombination med en av naturen lätt framdel så blir jag jätteglad. Jag vill också ha energi o temperament, alltså att hästen vill framåt själv. Allt för att förenkla för ryttaren.

Vet inte om du vill ha Briars haser- som rör sig bakom hästen.

Jag tycker att det ser helt normalt ut o att den kommer att vinkla sig mer- när den samlas.

Man vill ju inte ha ett för stort hasarbete o det blir problem längre fram.

Så avlade man på Schäfer ett tag. Såg ut som de gick... sittande:crazy:

Ja de höll inget vidare o en häst som väger mer än 10 ggr mer o som belastas- nej tack.

Lederna ska vara proportionerliga- vara i harmoniska till hela exteriören- tycker jag:cool:

KL

Fast det jag ville säga är att dom måste vinkla även i knä och bäcken, inte bara hasen, och det kommer ju med styrkan. Men jag tror det är svårare att få en som av naturen vinklar bra i hasen att komma till ett bra driv än en som inte har så bra hasor men vinklar ganska lätt i hela bakbenet istället.

Har läst där nån dressyrryttare sa att det kan vara svårare, vilket gladde mej eftersom jag insett det på den här hästen just.;) Tycker F:s hasor vinklas bra faktiskt. mesta tiden. Men det kan (och nu pratar jag om min) bli att trampa lite luft med bara bra hasor och inte vinklingen högre upp. Då händer inget i överlinjen.
(Men självklart är det omöjligt att jämföra, med en som är avlad för dressyr :idea: Kanske blir lite OT)

Om jag tittar på en häst åt mig själv ser jag hellre att den har en bakbensmekanik som jag klarar av att rida i. Jag vill inte att det ska vara för mycket utan vill ha en lagom aktivitet (shit vad svenska jag är...). Samma med frambenen. Det viktigaste för mig är att hästen rör sig genom kroppen, den ska vara naturligt lösgjord. Det viktigaste för mig är att hästen ska vara enkel och trevlig att rida:).

Om jag någonsin skulle titta ut en GP-häst, är det samma sak jag hade velat se. En naturlig lösgjorghet och rörelser genom kroppen. Självklart vill man ha både fantastiska bakben som framben, men skulle jag välja det ena så hellre att den är flashig fram. Om hästen naturligt har en fin gest fram blir det finare travprogram med bättre passage och piaff. Aldrig så fina bakben men med tråkiga framben kommer aldrig att dansa fram lika bra.

Ang. Forsythia ser vi inte samma sak. Jag ser en häst som har en bra motor, är genom i kroppen och har bra bakben.

Senast ändrad:

Jag tycker att Forsythia har jättefina framben, bra takt osv men för dålig motor o dålig vinkel i bak när hon jobbar. Detta kan givetvis bero på utbildningsståndpunkt, styrka osv men ni fattar nog vad jag menar!
Näe

......................

Du får gärna förklara vad du menar

Nu gör du mig faktisk lite ledsen Novali01 :p. Är det något Forythia har fått beröm för så är det just hennes fina bakben ;). Hon hade de inte för 2 år sedan, men nu. Framben har hon inte haft tidigare! Men det har vi lyckats rida fram.
Hur hade hon kunnat göra de galoppökningarna i sån uppförsbacke utan bra bakben? presajslyI uppsamlingen för hon dom in under sig o sitter på dom, Yes :bow: hon hade inte visat några framben om hon inte använt sina bakben bra då hon inte är född med den frambensmekaniken... :p Och det gunget o svikten hon har i kroppen kan jag inte få fram om hon saknar tryck o bakben hallelulja

Var stolt över din häst - och din ridning :bow:

Min amatörmässiga åsikt.

Jag ser en häst som har mkt god energi och en bra rörlighet i höft och knä, jag tycker man ser under rittens gång hur fint musklerna i baken rör sig och arbetar, går genom ryggen och fångas upp föredömligt av ryttaren, samt att energin från bak kan fångas upp av hästens framparti där en bra bogvinkel underlättar, energin som fångas upp gör hästens framdel lätt, den kommer upp, och ger en frihet åt frambensmekaniken.

Has o kota ska i detta läge inte ligga på full rörlighet-då tar det stopp senare.

Vilket det inte kommer att göra här.

Jag förstår inte riktigt heller, tycker att det är en häst med väldigt bra bakbensaktivitet som dessutom jobbar genom hela kroppen..

Tack! :o :bow:

axel: Nej, jag vill nog inte heller kalla Forsythia som flashig framtill på det sättet, för mig betyder det ordet lite högre knän än hon har :p. Tack =).
Ja, den andra till hö. (för vä. skänkel) samla hon upp sig o hängde lite väl mkt en bit, korrekt iaktagelse ;).

Susan: Tackar :)!

Ja tycker inte heller att hon har speciellt dåliga bakben, fin häst som rör sig väldigt ändamålsenligt!
Jag tycker nog att min Jawa är ett bättre exempel på flashiga framben och inte så mkt bakben...

En gammal film, men den enda hyffsade jag har

Nu har hon utvecklats mkt sen dess, och är ännu "flashigare" fram, men också bättre bak. Men några riktigt bra bakben kommer hon aldrig att få! Sen har hon många andra fördelar, min hjärtehäst :love:!

Liknande trådar

Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 353
Senast: Rebeckafalk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur