Framåt, neråt - varför?

mian1

Trådstartare
Tycker att barocken verkar intressant, men vi kan inget...inte ens klassisk dressyr :o
Varför ska hästen söka sig framåt och neråt? Min häst går nästan alltid så, men hon har inget bett att söka sig till. Måste man ha det?

Hej!

Framåt-neråt handlar om mer än att bara gå med lång hals och lågt huvud på långa tyglar, även om det är en bra början.

Framåt-neråt handlar om att hästen ska välva sin överlinje och sträcka ut den.

Den ska söka kontakt mot bettet så att man hela tiden har den kommunikationskanalen öppen, och den ska gå med eftergift i nacken.

Framåt-neråt-sökningen är viljan hos hästen att söka sig fram mot bettet när den får mer tygel. Den sökningen ska finnas hos hästen oavsett om man arbetar den i arbetstrav med ganska långa tyglar, eller i piaff med korta tyglar. Ger man mer tygel ska hästen söka att behålla kontakten.

Sökningen talar bland annat om för ryttaren om hästen går i en ärlig form. Så länge man har sökning kan man också påverka hästens bakben direkt genom bettet.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 689

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka