Fram och avskrittning

sweet_knorven

Trådstartare
Hur länge skrittar du fram och av? Hur viktigt är det egentligen enligt dig?

Jag undrar eftersom att det är rätt många ryttare i mitt stall som leder till ridhuset (100 m max), sitter upp sedan tar de tyglarna direkt alternativt skrittar i fem minuter på långa, eller 3 varv. Sen när de ska avsluta så skrittar de lika länge (kort). Alltså, de skrittar i princip ingenting varken före eller efter.

Själv tycker jag att man ska skritta fram och av i minst 10 min och helst längre, iaf om man har en häst som är runt 12 år...

Sv: Fram och avskrittning

promenerar vintertid till ridhuset 20 min enkelväg rider när snön är borta. Det är perfekt då är hästen varm och torr när jag kommer hem.

Jag kan bara jämföra med min egen uppvärmning... fem minuter vid vanlig styrketräning och tio när jag ska köra ben. Så 5-10 min borde ju funka för hästar oxå?

Ett alternativ är väl att skritta hästen ett litet tag och gå brevid för att sedan longera den så att den blir varm i alla gångarter innan man ens sitter upp.

Det har gjort en hel del tester på det här med uppvärmningen av hästen muskler (tror det är slu i uppsala) och att du kan skritta i upp väldigt länge utan att det överhuvudtaget påverkar muskeltemperaturen men däremot en adrenalinkick ger direkt en kraftig uppvärmnig av musklen.
Så tror inte det är så viktigt att man skrittar så mycket innan man rider men däremot tror jag det är viktigt att man joggar igång den sakta och försikktigt, och även avskrittningen bör vara viktig så att musklerna får en chans att återhämta sig och transportera bort mjölksyran som bildats.

Mvh
Camilla

"Fram/av skritten" är viktig för att hästen mentalt ska må bra. Själv skrittar jag fram i ca 10-15min och av i ca 5 min och sedan leder jag hästen något/några varv runt anläggningen.

Förr skrittade jag alltid fram 20 minuter avsuttet och av 20 minuter avsuttet. I ärlighetens namn är det sällan jag ids göra det längre, och hästen (som har KS) tycks tåla det.

Jag varierar att skritta fram och av uppsuttet och avsuttet. Minst tio minuter fram/avskrittning dock. men oftast blir det nog 10 - 15.

När unghästen reds sina första gånger skrittade vi fram avsuttet cirka 20 minuter dock, och av lika länge. Men nu ligger hon också på ca tio minuter.

Tillägg till mitt svar, mina kommer direkt från stora hagen när jag rider. Skulle de stått inne är det 20 minuter avsuttet som gäller utan undantag.

Jag själv brukar skritta fram och av cirka 10 min. Varierar med uppsuttet och att hästen leds. Tror att det är viktigare att skritta av, för man (jag iaf) brukar ju alltid jogga runt lite lättare innan man börjar samla upp mer och sånt. Man får ju gå på känsla och sånt lite också. Vet min kompis förra häst, den gick verkligen inte att skritta på långa tyglar. Inte heller när den blev ledd. Men fick hela tiden stanna upp för att den inte skulle börja trava...

Jag skrittar alltid fram i minst 15 minuter.
Det tar ungefär så lång tid för musklerna att värmas upp och ledvätskan har kommit igång.
Är det riktigt kallt kan det ta längre tid.

Avskrittning är olika...beror på hur mycket, länge och hur hårt hästen är riden.

Men man ska inte slarva.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 615
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka